Vassilis Vardaxis, Ceramist / Βασίλης Βαρδαξής, κεραμίστας




ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΡΔΑΞΗΣ

ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΗΣ -ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ - ΖΩΓΡΑΦΟΣ







Reviews / Δημοσιεύσεις

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΡΔΑΞΗΣ

ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΗΣ- ΣΧΕΔΙΑΣΤΗΣ- ΖΩΓΡΑΦΟΣ


Ο Αγγειοπλάστης και Ζωγράφος Βασίλης Βαρδαξής ζυμώθηκε σε μεγάλο βαθμό μέσα στην οικογένειά του των Βαρδαξήδων Αγγειοπλαστών. Ο ίδιος 6η γενιά στην ιστορία της αγγειοπλαστικής της οικογένειας, ο τελευταίος νεότερος καλλιτέχνης της οικογένειας που δραστηριοποιείται με βαρύ το φορτίο γνώσης και ιδιωματικής αυτόνομης πράξης προς την εξέλιξη. Δεν είναι τυχαίο που κρατά την πιστοποίηση της αγγειοπλαστικής του δεινότητας. Το ταλέντο, η εμπειρία και η κληρονομική του δυνατότητα εξελίχθηκαν με τη δημιουργία νέων σχεδιασμών και πλαστικής ευχέρειας. Είδα από κοντά το λειτουργικό της πράξης του που κινείται με προσωπική κουλτούρα και ιδιωματική πράξη. Οι παλιοί κουμπαράδες με την εικόνα άνδρα- γυναίκας μεταπλάσσονται σε διαφοροποίηση που ο ίδιος θέτει με τη δική του αισθητική. Παρατηρούμε στα αγγεία διαφόρων σχημάτων, αναιρεί σχεδιαστικά την παράδοση στα σημεία και δημιουργεί φόρμες με εξέλαση και αφαίρεση στα διακοσμητικά τους. Απλοποιώντας τις φόρμες λειτουργεί συμπληρωματικά με την ελεύθερη προσωπική επιζωγράφιση. Προχωρά στη δημιουργία έργων από ζωγραφισμένα πλακάκια, τα οποία εντάσσει σε ευρύτερους σχεδιασμούς για μνημειακές εγκαταστάσεις, όπως Μνημεία και τοιχογραφίες Εκκλησιών.

Η επικόλληση των πλακιδίων ακολουθεί το γενικό πλάνο σχεδιασμού του καλλιτέχνη με αποτέλεσμα πολύ ελεύθερης γραφής. Στο ακούραστο πάθος για δημιουργία εντάσσεται και ο σχεδιασμός και υλοποίηση αντικειμένων καθημερινής χρήσης με αποδέκτες τους ανθρώπους που ζητούν την τέχνη στην καθημερινότητά τους.

Η ζωγραφική του αυτόνομη τον οδηγεί σε άλλα μονοπάτια της τέχνης για άλλου είδους καταστάσεις. Δεν είναι τυχαία η δημιουργία μεγάλων πορτρέτων σε μέγεθος του φυσικού. Η ανάγκη έκφρασης σ’ αυτήν την κατεύθυνση έχει έλθει φυσιολογικά κατ’ επέκτασιν για την υλοποίηση όλο και μεγαλύτερων εικόνων.

Ανικανοποίητος περνά από το ένα πορτρέτο στο άλλο με μεγάλη εσωτερική καύση. Γυναίκες με εξπρεσιονιστική καθαρά διάθεση απεικόνισης, αποτελούν ένα σύνολο εξεζητημένων και απογειωμένων πορτρέτων μέσω των εκφραστικών ζωγραφικών στοιχείων του Βαρδαξή. Είναι οι γυναίκες της σημερινής διαφήμισης και αποτελούν σημείο αναφοράς για την υλοποίηση διαφορετικών χαρακτήρων. Τα χρώματα πολύ δυνατά στοιχειοθετούν τον σχεδιασμό με εκρηκτικό τρόπο και ανεβάζουν τους τόνους της πλαστικότητας των έργων. Χρησιμοποιεί τον καμβά η το ξύλο σε μεγάλες διαστάσεις και ζωγραφίζει με λάδια και ακρυλικά χρώματα. Τα ζωγραφικά του έργα συναντούμε σε συλλέκτες και στο Regency Casino της Θεσσαλονίκης.

Όσον αφορά την αγγειοπλαστική ακολουθεί την τεχνική Sgrafito ή Sgrafiti (μπαντανάς).

Όπου μπαντανάς σημαίνει η εμπότιση του πλασμένου αγγείου σε λευκό χώμα και νερό για την διευκόλυνση στον σχεδιασμό και την χάραξη. Πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι η υάλωση των αγγείων είναι εξαιρετική με χαρακτηριστική την λάμψη των αντικειμένων.

Τα έργα της αγγειοπλαστικής του υπάρχουν σχεδόν όλα στο συλλέκτη Γιώργο Μιατίδη και εκτίθενται μόνιμα στο Νεοκλασικό διατηρητέο διόροφο κτίριο του Μιατίδη στη χώρα της Λευκάδας. Επίσης έργα αγγειοπλαστικής βρίσκονται στο Λαογραφικό Μουσείο Θεσσαλονίκης και στο Λαογραφικό Μουσείο Αθηνών στο Μοναστηράκι.

Έχει φιλοτεχνήσει μνημεία στη Θεσσαλονίκη και τον ευρύτερο χώρο της Μακεδονίας.

Έργα του πωλούνται σε Gallery της Ν. Υόρκης και του Μονάχου της Γερμανίας. Έχει εκθέσει στην Ελλάδα και το Εξωτερικό.

Δουλεύει στο Μελισσοχώρι της Μυγδονίας.





Μάγδα Μυστικού
Περιοδικό Ποιότητα Ζωής
Εφημερίδα Νέα Φωνή







«Η ελεύθερη προσωπική πράξη του Βασίλη Βαρδαξή αναδυόμενη από τη γονιδιοματική του εξάρτηση ανελίσσεται σε προσωπική δράση μεγάλης ευθύνης».

Ο πολυπράγμων καλλιτέχνης Βασίλειος Βαρδαξής μου δημιούργησε ευχάριστη έκπληξη στους διαδρόμους και αίθουσες του Regency Cassino της Θεσσαλονίκης. Μεγάλοι πίνακες γέμισαν από φρέσκιες ζωγραφικές φιγούρες ανδρών και γυναικών των οποίων ο χρονικός προσδιορισμός αιωρείται μέσα στην διαχρονική σκέψη του καλλιτέχνη. Είναι η γυναίκα και ο άνδρας του σήμερα του χθες και του αύριο με το στοιχείο του ψυχισμού των που πάλλεται στα πορτρέτα των έργων του. Ο θεατής καθηλώνεται και ακουμπά στην εικόνα με την προσωπική του διάθεση για περαιτέρω εξοικείωση. Ο σχεδιασμός παραπέμπει στην ρεαλιστική του υπόσταση κρατώντας όμως την γεωμετρική διάθεση του Βαρδαξή για μοντέρνα γραφή χρωμάτων. Ξεκάθαρα τα χρώματα εναλλάσσονται χωρίς να μπλέκουν το ένα στο άλλο κρατώντας δυναμικό το αποτέλεσμα με ελευθερία στο θέμα. Είναι ένας δομημένος σχεδιασμόs χρωμάτων με την ικανότητα του καλλιτέχνη να κρατά την εικόνα στην έναρξη της επιθυμητής κίνησης ες αεί. Οι χαρακτήρες των προσώπων διαφαίνονται μέσα από το δυνατό βλέμμα της γραφής του Βαρδαξή με εξέλαση της εικόνας.

Τα θέματα που χειρίζεται στην ζωγραφική του είναι κυρίως ανθρωποκεντρικά και ενέχουν την ατομική μας καθημερινότητα. Προικισμένος γιος του εξαιρετικού αγγειοπλάστη Συμεών Βαρδαξή κεραμίστα της 5ης γενιάς, ζυμώνεται με τους πηλούς του πατέρα και εξελίσσεται μέσα από την μύηση της αγγειοπλαστικής του. Είναι χρήσιμο να αναφέρουμε ότι η οικογένεια Βαρδαξήδων από το 1837 έως και σήμερα έχει αναδείξει στην νεότερη ιστορία της αγγειοπλαστικής γενιές αγγειοπλαστών-χαρακτών (6η γενιά ο Βασίλης Βαρδαξής). Μετέφεραν την Κιουταχιώτικη τεχνική sgrafito ή sgrafiti (μπαντανάς) στην Ελλάδα με σχεδιασμούς των Βαρδαξήδων. Ο Βασίλης Βαρδαξής ενταγμένος στην παραδοσιακή αγγειοπλαστική παρακολουθεί το τμήμα εικαστικών στην Σχολή Καλών Τεχνών της Στουτγκάρδης την οποία εγκαταλείπει για οικογενειακούς λόγους.

Με την επιστροφή του στην Ελλάδα πλάθει αντικείμενα με επηρεασμό από τους προγόνους του Βαρδαξήδες εχοντας έντονη την προσωπική ανάγκη για νέα εκφραστική άποψη. Τα αγγεία που πλάθει γίνονται αισθητήρες για αποτύπωση σε νέες φόρμες και πλαστική επιδεξιότητα. Το σχέδιο τον συνεπαίρνει και είναι το πρωταρχικό δέλεαρ για να δημιουργήσει περαιτέρω. Έχει την δυνατότητα του σχεδιασμού αυξημένη κεκτημένω δικαιώματι αλλά και προσωπικού χαρίσματος.

Είναι δύσκολο να συναντήσεις την ικανότητα την εμπειρία και την γονιδιακή κληρονομικότητα σε ένα άτομο με αυτή την χημεία όπως ο Βασίλειος Βαρδαξής. Την δυνατότητά του για την κατασκευή ενός πολύ μεγάλου αγγείου από πηλό σε όγκο και ύψος απέδειξε για να ικανοποιήσει την ανάγκη του πατέρα Συμεών Βαρδαξή. Το αρχαιοπρεπές αγγείο το έπλασε σχεδίασε και έψησε επί τόπου με εικόνες παραγωγής κρασιού στην αρχαία Ελλάδα δηλώνοντας εμπράκτως την δυναμική παρουσία του στην τέχνη της κεραμικής. Μπορεί κανείς να το συναντήσει στην είσοδο του εργαστηρίου του στο Μελισσοχώρι. Είναι ένα αριστούργημα κεραμικής εικαστικής πράξης που δείχνει το μέγεθος του Βασίλη Βαρδαξή και την άξια διαδοχή της 6ης γενιάς των Βαρδαξήδων στον καθ’ όλα αυθεντικό συνεχιστή της αξιόλογης αυτής οικογένειας.

Την ιδιάζουσα σχεδιαστική σκέψη του δημιουργού βλέπουμε σε κατασκευές που έχουν να κάνουν με αντικείμενα της καθημερινότητάς μας με πολύ αληθοφάνεια. Ένα ζευγάρι παπούτσια από πηλό όπως και μία τσάντα ή και βαλίτσα διατηρούν την ρεαλιστικότητά τους από την λεπτομέρειά τους στην πλαστική του ευχέρεια. Διαφοροποιημένος από τον επηρεασμό των Τσανακαλιώτικων αγγείων που πρώτος έφερε στην Θεσσαλονίκη από την Σμύρνη το 1922 ο παππούς του Μακάριος Βαρδαξής, λειτούργησε εξελικτικά στην αναβάθμιση της τεχνικής.

Είναι εκπληκτικό το πλάσιμο της φόρμας των μικρών πήλινων αγγείων σε μορφή ζώου με την τεχνική του μπαντανά. (Όπου μπαντανάς σημαίνει η εμπότιση του πλασμένου αγγείου σε λευκό χώμα και νερό για την διευκόλυνση στον σχεδιασμό και την χάραξη). Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η δημιουργία αυτών των μικρών αγγείων σε μορφή ζώου γίνεται στον τροχό τμηματικά με επί μέρους συγκόλληση στην πρώτη μορφή του πλασίματος του πηλού με πολύ δεξιοτεχνία που αναδεικνύει το αποτέλεσμα. Ακολουθεί το ψήσιμο και η υάλωση των πήλινων κατασκευών κλείνοντας τον κύκλο εργασίας. Είναι μια οριοθετημένη εργασία που δομείται και τελειώνει με τον προσωπικό παλμό του πάθους του αγγειοπλάστη που στην περίπτωση αυτή διαθέτει ο Βασίλης Βαρδαξής.

Η εξέλιξη της αγγειοπλαστικής του καλλιτέχνη προχωρά με εξαλλαγές και σε άλλα θέματα σε σχέση με τον πηλό.

Τον διεγείρει να δημιουργεί κάθε είδους αντικείμενο από πηλό, χρηστικό ή διακοσμητικό, πλάθει, χαράσσει και ζωγραφίζει επιτοίχια πιάτα. Χαράσσει και σχεδιάζει διαφορετικές φόρμες αγγείων με ακρογωνιαίο λίθο τον σχεδιασμό και τοποθέτηση πλακιδίων όπου χρίζει καλλιτεχνική παράσταση.

Συζητώντας μαζί του στο εργαστήριό του γεμάτος έξαψη μου είπε ότι δεν υπάρχει κάτι που να το σχεδίασε στο μυαλό και να μην μπορεί να το κάνει πράξη. Ο Σχεδιασμός για τον Βασίλη Βαρδαξή είναι το Α και το Ω της εικαστικής του πράξης.

Τα ζωγραφικά του έργα υπάρχουν σε συλλέκτες κυρίως, όπως και στο Regency Cassino της Θεσσαλονίκης. Τα έργα του της παραδοσιακής αγγειοπλαστικής του μπορούμε να τα συναντήσουμε στην συλλογή του συλλέκτη Γιώργου Μιατίδη, που εκτίθεται μόνιμα στο Νεοκλασικό διατηρητέο διώροφο κτίριο ιδιοκτησίας του Μιατίδη στη χώρα της Λευκάδας.

Έργα αγγειοπλαστικής του βρίσκονται στο Λαογραφικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης και στο Λαογραφικό Μουσείο Αθηνών στο Μοναστηράκι.

Στο Λαογραφικό Μουσείο Αθηνών στο Μοναστηράκι εκτίθενται και τα έργα των προηγούμενων γενιών του παππού του Μακαρίου Βαρδαξή του πατέρα του Συμεών Βαρδαξή και της γιαγιάς του Μαρίας Βαρδαξή.

Φιλοτέχνησε το μνημείο των Φλογηταινών στα Νέα Φλογητά της Χαλκιδικής με σχεδιασμό και ζωγραφική σε πλακάκια 30 cm X 30 cm συνολικού εμβαδού 16cm2 ανηρτημένο στην πλατεία του χωριού. Δεύτερο μνημείο του βρίσκεται στον Δήμο Συκεών της Θεσσαλονίκης, το μνημείο Αραβισσού, ως ανάμνηση των προσφύγων της Μικράς Ασίας του 1922. Δουλειά του θα συναντήσουμε στην Μονή Μότσαλλης της Βέροιας στο δάπεδο του Ιερού σε χαρακτό πλακάκι, στην Εκκλησία του Καβαλαρίου Λαγκαδά, επίσης εικόνες σε πλακάκι στις πέντε βρύσες και εξωτερικές επιτοίχιες παραστάσεις σε εκκλησίες.

Έργα του πωλήθηκαν και πωλούνται σε γκαλερί της Ν. Υόρκης και του Μονάχου της Γερμανίας. Έχει εκθέσει την δουλειά του στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Δουλεύει στο Μελισοχώρι της Μυγδωνίας με τη σιγουριά του άνδρα που ξέρει να προχωρά από το παρελθόν της τέχνης στην πραγματικότητα σήμερα.
Μάγδα Μυστικού
Περιοδικό Ποιότητα Ζωής