Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2019

JIMMY KALIGOS / ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΙΓΚΟΣ


Η  ΑΥΤΟΚΡΑΤOΡΙΑ ΤΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΑΠΟ ΤΟΝ  JIMMY KALIGOS (Dimitri Kaligos)



Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα Δημοπρασιών και Πλειστηριασμών
10 Οκτωβρίου 2019
Κατηγορία: Πολιτισμός - Τουρισμός / Ζωγραφική

Οι μεγάλοι και σημαντικοί καλλιτέχνες έχουν έναν κοινό τόπο. Κυνηγούν το όνειρό της δημιουργίας μέσα από το τελικό αποτέλεσμα, σε έναν αέναο κύκλο έντασης και έμπνευσης.

Ένας από αυτούς είναι και ο σπουδαίος Έλληνας Ζωγράφος Jimmy Kaligos με την ζωγραφική να τον κατακτά από παιδί 6 ετών ζωγραφίζοντας αδιάκοπα ενώ στα 12 χρόνια του ζωγραφίζει τα πρώτα του λάδια. Οι πρώτες σπουδές, για την γνώση του αντικειμένου που τον απασχολεί πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και στη Γερμανία. Μετακομίζει στην Βιρτζίνια στις αρχές της δεκαετίας του 1960 . Πραγματοποιεί εκθέσεις σε Αμερική και Ευρώπη. Στην Yorktown της Βιρτζίνια διατηρεί γκαλερί πάνω από 32 χρόνια. 

Η Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού με τον Jimmy Kaligos 
Η αισθητική των έργων του ξεχωρίζει από την πρωτότυπη ιδέα της σύλληψης του σχεδίου, την χρωματική ευαισθησία και την εννοιολογική απόδοση των θεμάτων του, που περικλείουν τις σκέψεις του και τον οραματισμό του. Μετά από πειραματισμούς με υλικά και τεχνικές κατέληξε στην ελαιογραφία με προσωπική τεχνική.

Δύσκολες οι αναφορές σε ψυχολογικές καταστάσεις, που δομούνται μέσα σε μακρύ χρόνο εντατικής προσπάθειας σχεδιασμού, που θα τον λυτρώσουν από την πίεση όσων τον απασχολούν στην εξέλιξη της τελικής δημιουργίας του. Οι γυναικείες φιγούρες είναι το αγαπημένο του θέμα , το οποίο και τον δελεάζει πολύ, τον εντάσσει και τον κερδίζει η μαγεία των ματιών που ζωγραφίζει σε υπέρτατο βαθμό ώστε να γίνεται εραστής της ίδιας του της δημιουργίας. Έτσι πορεύεται λυτρωμένος από το πάθος του δημιουργώντας αισθησιασμούς και παραισθήσεις, που αφορούν τον ίδιο και τους λάτρεις της απέριττης μαγείας των γυναικών που οραματίσθηκε για να μας ταξιδέψει στους δρόμους του μυαλού του. Δεν τον ενδιαφέρει ο χρόνος της προετοιμασίας έως ότου εφησυχάσει με το ζητούμενο από την τελική επιλογή ενός από τα πολλά σε αριθμό προσχέδια, που αποτελούν και ένα μικρό project της τελικής απόφασης δημιουργίας.

Μία μεταμοντέρνα κατάσταση ζωγραφικής εξέλιξης διαδραματίζεται στα όλως ενδιαφέροντα πορτρέτα γυναικών, με πολύ σύγχρονη γραφή, που την ελέγχουν οι κανόνες των νόμων της κλασικής του παιδείας και η μαεστρία του χειρισμού των χρωμάτων. Όλο το σύνολο των ενεργειών του συναινεί απόλυτα για την υπεροχή της εικόνας ως μοναδικό και πολύτιμο αντικείμενο θαυμασμού για την καλώς εννοούμενη σύγχρονη τέχνη σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.


Ο υπερρεαλισμός των πορτρέτων του αποτελεί μια βαθιά διείσδυση στην ψυχοενέργεια που πλανάται στα γυναικεία πρόσωπα, με έντονη την θηλυκότητα να τα χαρακτηρίζει, και ως ερωτικά σύμβολα. Συναντούμε εκκεντρικές γυναίκες με όλα τα πάθη και τις συναισθηματικές τους αποκλίσεις, να διεγείρουν την φαντασία και να δονούν με τις προκλήσεις και τις αλήθειες που τις περιέβαλλε ο καλλιτέχνης. Το βάθος των ψυχολογικών αυτών πορτρέτων είναι συνυφασμένο με την διακριτική και ευαίσθητη ματιά του Jimmy KALIGOS για την απέριττη ομορφιά και την μοναδικότητα της γυναικείας υπόστασης. Δεν είναι τυχαίο που έχουν ονόματα οι ζωγραφισμένες γυναικείες του φιγούρες. Αυτή η ονομαστική τους ταυτότητα είναι και ένα επί πλέον σημείο αναφοράς για την ταύτισή τους στον κόσμο της ζωής μας με ονοματεπώνυμο.

Τα επιμέρους ζωγραφικά στοιχεία υποστηρίζουν την δομή του σχεδίου απόλυτα και αποτελούν σημαντική άποψη στο αφήγημά του, που είναι η φόρτιση της εικόνας με έναν ιδιότυπο τρόπο. Οι συμβολισμοί του από έργο σε έργο διαφοροποιούνται και η ανάγνωση τους με συμπύκνωμα που διατηρεί συνοχή με το κυρίαρχο γυναικείο πρόσωπο ως ταυτότητα γυναίκας. Η σύγχρονη γυναίκα αποτελεί το δέλεαρ να την εξιδανικεύσει σε σχέση με το περιβάλλον της καθημερινότητας και να διανθίσει καταστάσεις και χαρακτήρες, με εκλεπτισμό, πολυτέλεια και αφαίρεση, που αφοπλίζει. Όλα λειτουργούν σε διαφορετικό μήκος κύματος για μια ελεύθερη ανάγνωση εικόνας χωρίς εντάσεις.


Γυναίκες της εποχής μας στα πορτρέτα του γίνονται προάγγελοι της γυναίκας του μέλλοντος που κρατά τα ηνία σε έναν υπαρξιακό κόσμο που η ίδια θα έχει κερδίσει με την αξία της. Προχωρημένη ζωγραφική σκέψη εκφράζει ο δημιουργός με μια εντελώς προσωπική ιδιότυπη τεχνική, που έχει στόχο να κινήσει το ενδιαφέρον του θεατή σε ανάδραση σκέψης και προσωπικών δεδομένων .

Τα λάδια που χρησιμοποιεί δένουν με τις λεπτές πινελιές του στις διαγραμμίσεις χωρίς να εμπλέκονται στις διαφοροποιήσεις, με καθαρούς τόνους χρωμάτων και πλάσιμο στις αποχρώσεις. Το κυρίαρχο θέμα εντάσσεται δυναμικά στο επί μέρους σύνολο ενώ οι σκιές και το φως έχουν την αρμονία ισορροπημένης κατάστασης που μένει αδιατάρακτη μέσα στο σύνολο του σχεδιασμού.

Η απέριττη ομορφιά των έργων στοιχειοθετεί το πνεύμα του Jimmy Kaligos,,που συγκεντρώνεται δημιουργικά σε πολλά μήκη και πλάτη του παρελθόντος με τελικό προορισμό το σύγχρονο και το μελλοντικό. Ένας αληθινός εραστής της τέχνης οραματίζεται το μέλλον και προκαλεί με την ζωγραφική του που αποστασιοποιείται της πραγματικότητας για να δώσει την δική του άποψη για έναν διαφορετικό κόσμο που αναμένεται.

Ο Πρύτανης Paul Trible του Christofer Newport University, μετά από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου, του έκαναν την τιμητική πρόταση να πραγματοποιήσει τα εγκαίνια του νέου Μουσείου του Πανεπιστημίου με έκθεσή του το 2020, όταν και θα περατωθούν οι εργασίες, για να ανοίξει τις πύλες του στο κοινό, την οποία και αποδέχθηκε με πολύ ευθύνη για την σπουδαιότητα του χώρου.


Ο Jimmy Kaligos ζει και εργάζεται στην Βιρτζίνια και έχει δίπλα του την γυναίκα του Flossie Kaligos που είναι το στήριγμα για την δουλειά του. Όπως λέει, της οφείλει πολλά διότι αυτή τον ενεθάρρυνε στις πρώτες επιτυχίες στην ζωγραφική του και είναι η πρώτη που θα δει το δημιούργημά του. Πίσω από κάθε μεγάλο άντρα κρύβεται μια σπουδαία γυναίκα, μου εξομολογήθηκε ο Jimmy Kaligos, αποδεικνύοντας την ψυχική του ομορφιά. Έχουν αποκτήσει 2 αγόρια που είναι πολύ κοντά στο σημαντικό έργο του πατέρα τους.

Οι εκθέσεις του, πάντα με επιτυχία, πολλές και σημαντικές, με πάρα πολλά βραβεία τα οποία έχει κερδίσει μέσα από τις εκθέσεις του και την αποδοχή του κοινού και των συλλεκτών ανά τον κόσμο. Δεν τα δίνει όμως ιδιαίτερη σημασία διότι τον ενδιαφέρει να μπορεί να δημιουργεί έργα που θα είναι πάντα στην πρώτη θέση της καρδιάς των θεατών που τα απολαμβάνουν, όπως και στην προσωπική του εκτίμηση.

Ευαίσθητος, Προσιτός, Ευσυγκίνητος με την οικογένειά του στην Ελλάδα , λατρεύει την χώρα που τον γέννησε και την επισκέπτεται κάθε χρόνο. Ένας έλληνας καλλιτέχνης που μας κάνει υπερήφανους ως Έλληνες με την τέχνη του και την προσωπικότητά του.



Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2019

Λένα Ντίμοβα

Λένα Ντίμοβα

Η εγγονή του Συλλέκτη Κωστάκη 

εκθέτει στη Θεσσαλονίκη


Γράφει η Δημοσιογράφος F.I.J.E.T. Μάγδα Μυστικού - Καραγιαννιώτου
Δημοσίευση της Εφημερίδας Δημοπρασιών και Πλειστηριασμών
24 Σεπτεμβρίου 2019
Η Λένα Ντίμοβα μια σημαντική γυναίκα καλλιτέχνης, με πολύ πάθος δημιουργίας εκτονώνει την εσωτερική της καύση από την πολύ μικρή της ηλικία. Εγγονή του σπουδαίου και χαρισματικού άνδρα συλλέκτη, του Γεωργίου Κωστάκη, ζυμώθηκε με την τέχνη βιωματικά. Ακολούθησε τον δικό της καλλιτεχνικό χαρακτήρα δουλειάς με βάσεις της παιδείας που πήρε από τα βιώματα του παππού της Κωστάκη και φυσικά τις σπουδές της στην σχολή Stroganov Institute of Applied and Decorative Arts στην Μόσχα.

Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού και Λένα Ντίμοβα

Τα ρεύματα της εποχής που είχαν εξελιχθεί έως την εποχή που ζούσε στην Ρωσία την πλούτισαν ως εμπειρίες με την ματιά της στον Κουνστρουκτιβισμό, δίνοντας την δική της εικαστική άποψη. Τα έργα της μικτής τεχνικής σε πολλά από αυτά, συγκεντρώνεται το βάρος του συμπυκνώματος τους στην αισθητική της αφαιρετικής τους υπόστασης. Προαπαιτούμενο η σύλληψη του αρχικού σχεδιασμού που την διακατέχει και την προετοιμάζει για την υλοποίηση του αποτελέσματος με βαθιά πνευματική αναζήτηση. Ερωτοτροπεί με τα σχήματα, τις γραμμές και την γεωμετρία και οριοθετεί με τα πλούσια χρώματα βελούδινο αποτέλεσμα. Η πολυμορφία και η ένταξη των γεωμετρικών σχημάτων σε μια φαινομενικά περίπλοκη κατάσταση αποδίδουν απόλυτη ηρεμία και αρμονία σε ένα άκρως θεατρικό σύνολο. Οι εντάσεις των γεωμετρικών σχημάτων που τίθενται σε ελεύθερη διάταξη κρατούν την μαγεία και τιθασεύουν το αποτέλεσμα οικειοποιώντας το βλέμμα του θεατή τους. 

Η Λένα Ντίμοβα μαγνητίζει και επικεντρώνει το ενδιαφέρον στον δικό της αισθητικό και εννοιολογικό συνειρμό τέχνης. Η καθαρότητα στις επάλληλες γεωμετρικές επιφάνειες κρατά με ακρίβεια τα γραμμικά τους πλαίσια και η αισθαντικότητα είναι σε υψηλό βαθμό. Ο απλόχερα δεξιοτεχνικός τρόπος γραφής της χρωστικής της κάνει την υπέρβαση της πραγματικότητας σε έναν εικαστικό διάλογο σύγχρονης άποψης για την τέχνη. Δυναμικά και πολύμορφα τα καλλιτεχνήματα της δημιουργού αναδιπλώνονται στα θέματά τους και συναντούμε διαφορετικές εικόνες με αλληλουχία εμπνεύσεων στην αλυσίδα της δουλειάς της με προσωπική άποψη. Η ζωγραφική σειρά με τις νεκρές φύσεις από φρούτα είναι μία ακολουθία έκφρασης της δημιουργίας της που κεντρίζει το ενδιαφέρον και αποπνέει ένα διαφορετικό μήκος κύματος τέχνης. Η καθαρότητα της αισθητικής της γραφής μέσα από την αύρα των χρωμάτων αναδεικνύει την αισθητική ως μέσον επικοινωνίας με την ομορφιά του απλού και παράλληλα του εμπνευσμένου. Σε άλλη θεματική η καλλιτέχνης έχει απογειώσει το χρώμα δίνοντας την ένταση που απαιτείται για να κάνει την δική της αναφορά όπως στα μουσικά όργανα με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα ενός υπερβατικού σκηνικού. 
Άλλη διαφορετική άποψη με υπέρβαση της ζωγραφικής εντάσσεται στην αυτοτέλεια των πολλαπλών ζωγραφικών στοιχείων με αναφορά στην εύρεση της αλήθειας της μουσικής. Ο εκλεπτισμός της λεπτομέρειας και η εκφραστικότητα των έργων συνεπικουρούν με την ογκομετρία και το βάθος των προβαλλόμενων στοιχείων. Έργα τέχνης που οι διαθλάσεις, οι κύκλοι, οι γραμμές και τα χρώματα καθορίζουν και δυναμιτίζουν την ατμοσφαιρική τους υπόσταση. Ένας δυνατός αέρας από τέχνη συγχρονίζει τον θεατή των έργων της Λένας Ντίμοβα στο μήκος κύματος της δημιουργού. Η προχωρημένη άποψη της δουλειάς της πέραν των ζωγραφικών της αποτελούν οι κατασκευές της με θεματική τα ρολόγια. Έχουν προσωπικό ύφος δουλειάς με ενταγμένη την πολλαπλότητα των επιπέδων κατασκευής, την γεωμετρία, και την εξαιρετική σύνθεση του αποτελέσματος. Τα κοσμήματα διεγείρουν την εικαστική της διάθεση να τα εντάξει στις αναφορές της. Αποτελούν μια καθαρά καλλιτεχνική δημιουργία που υποστηρίζεται δυναμικά από τις γνώσεις την εμπειρία και τον ψυχικό της κόσμο. 



Όλη η κουλτούρα και η αισθητική της δύναμη έχουν αποτελέσει και το έναυσμα για δημιουργία κοσμημάτων υψηλής και προχωρημένης άποψης για το σύγχρονο κόσμημα. Πολύ προχωρημένη με εκλεπτισμό είναι η κατασκευή κοσμημάτων με πρώτη ύλη το δέρμα και τις ημιπολύτιμες πέτρες. Ο ιδιαίτερος πρωτότυπος σχεδιασμός έχει εικαστικό καθαρά αποτέλεσμα. Τα κοσμήματα της αποτελούν μικρά έργα τέχνης με πολύμορφο αποτέλεσμα και φέρουν την υπογραφή της εμπνευσμένης δημιουργού Λένας Ντίμοβα. Θα στολίσουν τον γυναικείο λαιμό και συγχρόνως αποτελούν έργο τέχνης με υπογραφή. Όλη η ψυχοενέργεια της καλλιτέχνιδας είναι το απολαυστικό ταξίδι στα μονοπάτια της τέχνης σε πολλές μορφές. 


Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετική αυτή η σπουδαία γυναίκα που φέρει στους ώμους της ένα τόσο παγκοσμίως μεγάλο και σημαντικό όνομα του παππού της Γεωργίου Κωστάκη. Οι μνήμες του παππού της την ακολουθούν και την καθοδηγούν να εστιάζει στον δρόμο που εκείνος είχε επιλέξει ως σκοπό της πολύτιμης ιστορίας της ζωής του για το μέλλον της τέχνης του κόσμου. 

Η ατομική της έκθεση «Directions» θα είναι ανοικτή και ελεύθερη για το κοινό έως το τέλος Οκτωβρίου 2019, στο ξενοδοχείο Lazart Hotel της Zeus International στην Θεσσαλονίκη. Την οργάνωση της έκθεσης πραγματοποίησε η Fine Art & Auctions από τον Θάνο Λούδο και την επιμέλεια έχει ο διάσημος Ελληνοαμερικανός γκαλερίστας και προσωπικός φίλος του Κωστάκη Τάκης Ευσταθίου. H έκθεση της εγγονής του Κωστάκη Λένας Ντίμοβα φιλοξενείται απέναντι από το MOMus Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, στο οποίο και βρίσκεται μέρος της συλλογής Κωστάκη και είναι σε παράλληλη χρονικά έκθεση.








Φωτογραφίες από την έκθεση

Τάκης Ευσταθίου - Λένα Ντίμοβα

Η εικαστικός Λένα Ντίμοβα με τον Τάκη Ευσταθίου, την Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού, 
την Ντίνα Αναστασιάδου (από αριστερά) και τον Θάνο Λούδο, την Ευτυχία Πουλουκτσή (δεξιά) 

Θάνος Λούδος και Μάγδα Καραγιαννιώτου Μυστικού με τον Γενικό Πρόξενο της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας

Ντίνα Αναστασιάδου, Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού, Λένα Ντίμοβα, Ρόζυ Οικονομίδου


Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού, Λένα Ντίμοβα, Ντίνα Αναστασιάδου


Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού, Λένα Ντίμοβα


 Μάγδα Καραγιαννώτου - Μυστικού, Λένα Ντίμοβα, Ντίνα Αναστασιάδου, Βούλα Παπατσιφλικιώτη, Μαγδαληνή Πούγγουρα


 Ο Τάκης Ευσταθίου μιλώντας στην ΤV 100 για την έκθεση

 Μάγδα Καραγιαννιώτου Μυστικού - Τάκης Ευσταθίου

 Θάνος Λούδος, Τάκης Ευσταθίου, Μάγδα Καραγιαννιώτου Μυστικού - Βαγγέλης Γεροβασιλείου

Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά, Λένα Ντίμοβα, Μάγδα Καραγιαννιώτου Μυστικού

Η Λένα Ντίμοβα με τον Πρόξενο της Δημοκρατίας της Βουλγαρίας στην Θεσσαλονίκη και τον Θάνο Λούδο

Τάκης Ευσταθίου, Βαγγέλης Γεροβασιλείου, Λένα Ντίμοβα, Θάνος Λούδος












Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2019

84η Δ. Ε. Θ. - 2019


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΖΕΡΒΑ 

ΕΝ ΟΨΕΙ ΤΗΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΤΗΣ 

84ης ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΚΘΕΣΕΩΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ



Πρώτη επίσημη ομιλία στην συνέντευξη τύπου στην 84η Δ.Ε.Θ 
του νέου Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΖΕΡΒΑ

Ο νέος Δήμαρχος έδωσε το στίγμα του για τα θέματα που ταλανίζουν την πόλη των Θεσσαλονικέων και φυσικά χαιρέτισε τον θεσμό της Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης στην 84η χρονιά που διανύει, η οποία δίνει σημαντική προβολή στην επικοινωνία και επισκεψιμότητα της πόλης όπως και την εμπορική επικοινωνία σε διεθνές επίπεδο.

Απόσπασμα από την ομιλία του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνου Ζέρβα
στην συνέντευξη τύπου για την έναρξη της 84ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης



Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας με τις Δημοσιογράφους ΕΔΣΤΕ-FIJET 

(από αριστερά) Ράνια Αγγελακούδη, Μάγδα Μυστικού - Καραγιαννιώτου και Βούλα Παπατσιφλικιώτη



Ράνια Αγγελακούδη, Μάγδα Μυστικού - Καραγιαννιώτου, Κωνσταντίνος Ζέρβας, Βούλα Παπατσιφλικιώτη


Τιμώμενη χώρα είναι φέτος 

η ΙΝΔΙΑ


Μάγδα Μυστικού - Καραγιαννιώτου, Βούλα Παπατσιφλικιώτη και Ράνια Αγγελακούδη

Ράνια Αγγελακούδη, Μάγδα Μυστικού - Καραγιαννιώτου και Βούλα Παπατσιφλικιώτη


Αθηνα Τοτοκώτση, Inga Αβραμίδου και Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού

Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2019

Θάνος Λούδος


Ένας δημοπράτης και εραστής της τέχνης


Γράφει η Μάγδα Μυστικού Καραγιαννιώτου
Δημοσίευση της Εφημερίδας Δημοπρασιών και Πλειστηριασμών
2 Σεπτεμβρίου 2019



Ένας αρκετά νέος άνδρας, ο Θάνος Λούδος, έχει κινήσει γερά τα νήματα για την προβολή της τέχνης με οποιαδήποτε μορφή της. Με εξειδικευμένες γνώσεις στα θέματά του για Δημοπρασίες κάθε είδους καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος ανοίγει νέους δρόμους επικοινωνίας του κοινού με έργα τέχνης. Έχει προσανατολισμούς και εμπειρίες που τον κάνουν ξεχωριστό για το αντικείμενο που λέγεται σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Θέλησα να τον προσεγγίσει το κοινό περισσότερο κάνοντάς του ερωτήσεις που θα μας επικοινωνήσουν με την ομορφιά και την αξία της τέχνης.




Ερώτηση: Πώς ξεκινά η πορεία σου ως ειδικός για την τέχνη; 


Απάντηση: Ήμουν λίγο μετά την ενηλικίωση στο Λονδίνο και θυμάμαι να περνάω έξω από τους Sotheby’s στη New Bond Street. Τότε θεωρούσα πως η δημοπρασία είναι μια κλειστή διαδικασία για λίγους εκλεκτούς όπως στις ταινίες. Είχε στημένη έκθεση Old Masters και ήθελα να δω τα έργα, έχοντας επισκεφτεί την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου ήθελα να δω και να μάθω περισσότερα. Παράλληλα «έτρεχε» δημοπρασία Ασιατικής Τέχνης και βγαίνει ένα πορσελάνινο αντικείμενο, με τιμή εκκίνησης τις 200.000 λίρες Αγγλίας, μου φάνηκε απίστευτο που ένα απλό πορσελάνινο αντικείμενο είχε τέτοια αξία! Δεν περίμενα ότι στην πρώτη δημοπρασία που θα παρακολουθούσα ζωντανά στη ζωή μου θα γινόταν bidding war και ότι ο λαχνός θα ξεπερνούσε τις 2 εκατομμύρια λίρες! Και τότε ήταν που κόλλησα το μικρόβιο των δημοπρασιών, τότε αποφάσισα να γίνω δημοπράτης και να εξερευνήσω όλα τα μυστικά της «τέχνης» της δημοπρασίας αλλά και τις τεχνικές του δημοπράτη. 

Ξεκινώντας από πολύ μικρή ηλικία την απασχόλησή μου σε επιχειρήσεις στο τομέα της τέχνης, περνώντας από διάφορες θέσεις αλλά και παράλληλα ταξιδεύοντας κυρίως στην Αγγλία, όπου και γνώρισα την διαδικασία της δημοπρασίας, έχοντας επισκεφτεί και συμμετέχει στις περισσότερες δημοπρασίες οίκων δημοπρασιών κυρίως του Λονδίνου και εξερευνώντας αντικερί και fairs της χώρας αποκτώντας εμπειρίες στο πρακτικό κομμάτι των δημοπρασιών και του διεθνούς εμπορίου έργων τέχνης, όμως για να μπορέσω να διαφοροποιηθώ ήθελα να εξειδικευτώ και σε θεωρητικό επίπεδο. Παράλληλα με τις σπουδές μου στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης πραγματοποίησα σεμινάρια ιστορίας της Τέχνης και στη συνέχεια μεταπτυχιακές σπουδές στο τμήμα Art Law and Economy στο International Hellenic University, με θέμα διπλωματικής An Economic Analysis of the Auction Market for Greek Art και στη συνέχεια πραγματοποίησα μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, με εξειδίκευση στο management Οίκου Δημοπρασιών και επιχειρήσεων τέχνης. 

Ερώτηση: Ποια η σχέση σου με τον σπουδαίο Dealer έργων τέχνης σε παγκόσμιο επίπεδο του Τάκη Ευσταθίου; 

Απάντηση: Η γνωριμία μου με τον Τάκη Ευσταθίου ήταν και είναι καθοριστική. Είναι ο άνθρωπος που με βοήθησε όσο κανένας να βρω τα βήματά μου και να εξελιχθώ, είναι ο καλύτερός μου σύμβουλος και δάσκαλός μου. Μια από τις σημαντικότερες κληρονομιές του Λευκάδιου Χέρν ήταν οι μαθητές του, έτσι και εγώ ελπίζω να σταθώ αντάξιος να συνεχίσω το μεγάλο έργο του Τάκη Ευσταθίου, τόσο στο χώρο της τέχνης όσο και στον πολιτισμό, μέσω του ιδρύματος The Open Mind of Lafcadio Hearn. 

Ερώτηση: Πως επικοινωνείς με τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για την τέχνη; 

Απάντηση: Απολαμβάνω όσο τίποτα τη συζήτηση με φιλότεχνους, χαίρομαι να ανταλλάζω απόψεις, να μοιράζομαι και να μαθαίνω! 

Ερώτηση: Μπορούν τα σεμινάρια και οι επισκέψεις σε χώρους τέχνης να δημιουργήσουν νέους εραστές της τέχνης; 

Απάντηση: Σίγουρα! Όσο πιο κοντά έρχεσαι στην τέχνη τόσο περισσότερο την αγαπάς! 

Ερώτηση: Πώς μπορούν τα έργα και αντικείμενα υψηλής τέχνης να αξιολογηθούν; 

Απάντηση: Η εκτίμηση των έργων τέχνης στον κατάλογο των δημοπρασιών είναι μια σύνθετη διαδικασία, μια συνάρτηση της υπογραφής – φήμης του καλλιτέχνη, του υλικού, της αισθητικής, του θέματος, του μεγέθους, της προέλευσης του έργου και φυσικά της τοποθεσίας της δημοπρασίας, για παράδειγμα, άλλη τιμή έχει ένα έργο που δημοπρατείται στη Θεσσαλονίκη και άλλη τιμή θα μπορούσε να έχει το ίδιο έργο στο Λονδίνο ή στη Νέα Υόρκη. 

Ερώτηση: Φέρουν τα έργα τέχνης και αντικείμενα αξίας διαχρονική και αναμενόμενη υπεραξία; 

Απάντηση: Έχουμε παρατηρήσει στα αποτελέσματα πωλήσεων στις δημοπρασίες αύξηση στις τιμές των έργων αλλά αυτό δεν είναι ο κανόνας, καθώς περιλαμβάνονται συγκεκριμένες υπογραφές. Από τους χιλιάδες καλλιτέχνες μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό θα ανεβάσει τις τιμές του σε σημείο που μπορεί να θεωρηθεί «επένδυση» και όλο αυτό προϋποθέτει τη συνεργασία με ειδικούς. Σίγουρα συνεργαζόμαστε με συλλέκτες που ξέρουν ακριβώς τι θέλουν αλλά σε γενικές γραμμές προτείνουμε ο υποψήφιος αγοραστής έργων τέχνης να αγοράζει με γνώμονα την αισθητική του, έργα που χαίρεται να έχει στον προσωπικό ή επαγγελματικό του χώρο. 

Ερώτηση: Πόσο επηρεάζουν τα έργα τέχνης και τα αντικείμενα στον προσωπικό ή και δημόσιο χώρο; 

Απάντηση: Σε ένα δημόσιο χώρο που όλα μοιάζουν να είναι ίδια, τα έργα τέχνης τον κάνουν να διαφέρει και να ξεχωρίζει το σημείο όπου αυτά τοποθετούνται. Ταυτόχρονα ωθούν τον κόσμο να αλληλεπιδράσει με την τέχνη και λειτουργούν με επιμορφωτικό χαρακτήρα. 

Στον προσωπικό χώρο τα έργα τέχνης αλλάζουν την αισθητική και αποτελούν αντικείμενο συζήτησης. Παράλληλα τα ποιοτικά έργα τέχνης συμβάλλουν στην αύξηση του κύρους και του γοήτρου του ιδιοκτήτη. 

Ερώτηση: H γνώμη σου για την σύγχρονη ελληνική τέχνη όπως και του εξωτερικού 

Απάντηση: Η σύγχρονη ελληνική τέχνη δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από την αντίστοιχη του εξωτερικού. Ο συνδυασμός ποιότητας και τιμής είναι πολύ ελκυστικός και έχουμε παρατηρήσει ότι προσελκύει το ενδιαφέρον ξένων συλλεκτών. Για παράδειγμα οι πελάτες της νέας γκαλερί μας στο Domes Miramare, A Luxury Collection Resort στην Κέρκυρα είναι 95% ξένοι και οι περισσότεροι καλλιτέχνες που παρουσιάζουμε είναι Έλληνες. 

Ερώτηση: Ποια τα σχέδιά σου για το μέλλον; 

Απάντηση: Θέλω να συνεχίζω να παρουσιάζω εκθέσεις σε εμβληματικές τοποθεσίες στην ίδια ποιότητα με την ατομική έκθεση γλυπτικής του Στάθη Αλεξόπουλου στο Makedonia Palace ή την ατομική έκθεση ζωγραφικής της Λένας Ντίμοβα με την επιμέλεια του Τάκη Ευσταθίου στο Lazart Hotel, ακριβώς απέναντι από το Μουσείο που βρίσκεται η συλλογή του παππού της, Γεωργίου Κωστάκη. 

Παράλληλα, στόχος είναι η εδραίωση της γκαλερί στην Κέρκυρα και η χρήση της ιδιότητας μου ως δημοπράτη για καλό σκοπό, τη συγκέντρωση πόρων για φιλανθρωπίες μέσω της τέχνης. 




Τετάρτη 28 Αυγούστου 2019

Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης: Ένα Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς



Επίσκεψη του πολιτιστικού Συλλόγου "Γεώργιος Καραϊσκάκης" 


στην Θεσσαλονίκη και στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου


Γράφει η Μάγδα Μυστικού Καραγιαννιώτου
Δημοσίευση της Εφημερίδας Δημοπρασιών και Πλειστηριασμών
26 Αυγούστου 2019

Από την γενέτειρα του μεγάλου ήρωα Γεωργίου Καραϊσκάκη, το Μαυρομμάτι Καρδίτσας, στις 4 Αυγούστου 2019 μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου "Γεώργιος Καραϊσκάκης", με τον Πρόεδρό τους κ. Δημήτριο Γιώτη, επισκέφθηκαν την Θεσσαλονίκη με τελικό προορισμό τον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου.
Τους καλωσόρισα, ως φίλη του Μουσείου Γεώργιος Καραϊσκάκης στο Μαυρομμάτι Καρδίτσας, και δημοσιογραφικά τους ξενάγησα σε κοινή επίσκεψη στον σημαντικό Ναό και Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς στους καταλόγους της UNESCO. Το ενδιαφέρον όλων μας φυσικά το σκήνωμα του Αγίου Δημητρίου που φυλάσσεται σε ασημένια λάρνακα στον ναό από το 1988 που επέστρεψε στην αγκαλιά του τόπου όπου μαρτύρησε για την Χριστιανική του πίστη. Συγκίνηση και δέος στον τόπο της λατρείας του με πολλούς επισκέπτες καθημερινά να του αποδίδουν τιμή και σεβασμό στην μνήμη του.


Στον υπόγειο αρχαιολογικό χώρο βρίσκεται ο μικρός σκοτεινός χώρος της φυλακής του, που φανερώνει και την σκληρή πραγματικότητα των παθών του. Ο χώρος διατηρημένος πολύ καλά από την αρχαιολογική υπηρεσία είναι εν δυνάμει εκθεσιακός με τα υπολείμματα παλαιών και νεώτερων εκκλησιών που λειτούργησαν μετά τον 4ο, 5ο και 7ο αιώνα. Ο χώρος σε παραπέμπει σε άλλες εποχές και αναδεικνύει την δύναμη, πίστη, πολιτισμό και σεβασμό για το μνημείο αυτό. Το βαπτιστήρι που υπάρχει είναι ακριβώς όπως υπήρχε εξ αρχής για τους χριστιανούς που βαπτιζόταν εκεί. Τα ψηφιδωτά που διασώζονται μετά την τελευταία πυρκαγιά του ναού το 1917 είναι συνολικά ένδεκα αναθηματικού χαρακτήρα του 5ου, 7ου και 9ου αιώνα.
Διατηρούνται στους πεσσούς του ιερού βήματος και στον δυτικό τοίχο του κεντρικού κλίτους. Ο ναός είναι κτισμένος στα ερείπια Ρωμαϊκού λουτρού, και αποτελεί βασιλική πεντάκλιτη, ξυλόστεγη με εγκάρσιο κλίτος και υπερώα. Το κενοτάφιο του Αγίου ευρίσκεται στο ίδιο σημείο που ευρίσκετο στους παλαιοχριστιανικούς χρόνους στην ΒΔ γωνία του ναού. 


Μία αναδρομή πολύπλευρη με πολύ συναίσθημα θρησκευτικό αγκαλιάζει τον επισκέπτη και δένει την ιστορία του Αγίου Δημητρίου και της πόλης της Θεσσαλονίκης που κρατά τα σκήπτρα της δύναμής της σταθερά έως και σήμερα. Ο ναός βρίσκεται βόρεια της Αρχαίας αγοράς και πολύ κοντά της επί της Αγίου Δημητρίου.

Εφημερίδα Δημοπρασιών και Πλειστηριασμών

Κυριακή 16 Ιουνίου 2019

Διαβάζοντας με τη Σίσσυ στο Radio1d.gr



Ήταν μια όμορφη συνάντηση και συζήτηση με την Δημοσιογράφο και Φιλόλογο Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά που με φιλοξένησε στην εκπομπή της :

"Διαβάζοντας με την Σίσσυ" - Radio1d.gr,

μια ζωντανή, ψηφιακή εκπομπή πολιτισμού και αισθητικής κουλτούρας στο radio1d.gr,
που επιμελείται και παρουσιάζει η Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά, φιλόλογος - συγγραφέας στο Radio1d.gr. 

Βλέπουμε στο video που ακολουθεί ζωντανά τη συνέντευξη που πραγματοποιήθηκε 14/06/2019, στο 1ο μέρος της εκπομπής "Διαβάζοντας με τη Σίσσυ"




Η εκπομπή της 14 Ιουνίου 2019 φιλοξένησε δύο διακριτικές, ξεχωριστές γυναίκες που αγαπούν τις τέχνες, τα γράμματα και τον πολιτισμό και τολμούν να δημιουργούν ευγενώς με τη δική τους αισθητική κουλτούρα. Η Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού καλεσμένη στην πρώτη ώρα της εκπομπής, 19:00-20:00, και η Κατερίνα Δροσινού στη δεύτερη ώρα της εκπομπής, 20:00-21:00.

ΓΥΝΑΙΚΑ: λατρεύτηκε και μισήθηκε, αγαπήθηκε και παραμερίστηκε, αποθεώθηκε και περιφρονήθηκε. Όμως πάντα υπήρχε εκεί, για να δώσει αυτό που λείπει από την ολοκλήρωση, αποτελεί το Γιν μέσα στο Γιανγκ, είναι το Φεγγάρι δίπλα στον Ήλιο. 
ΓΥΝΑΙΚΑ: η μούσα που ενέπνευσε τα μεγαλύτερα δημιουργήματα τέχνης. – Γυναίκα – το μισό του ουρανού.


Στη φωτογραφία η ραδιοφωνική παραγωγός Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά
 με την εκλεκτή καλεσμένη της Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού.

Μία ωραία συνομιλία με την Δημοσιογράφο - Φιλόλογο Σίσσυ Σιγιουλτζή-Ρουκά, που μου έδωσε την ευκαιρία να μιλήσω για την ζωή μου μέσα από την τέχνη και τον πολιτισμό. Ευχαριστώ θερμά την παρουσιάστρια και της αξίζουν Συγχαρητήρια για την αξιότητα που έχει να καθοδηγεί τους καλεσμένους της με πολύ ευγένεια και δυναμική ώστε να μπορούν να εκφράσουν τις απόψεις τους.

Μάγδα Καραγιαννιώτου - Μυστικού









Δευτέρα 27 Μαΐου 2019

Μια σπάνια συνέντευξη του Βαγγέλη Μουστάκα

Μια σπάνια συνέντευξη του Βαγγέλη Μουστάκα,

του γλύπτη του έφιππου ανδριάντα του Μ. Αλεξάνδρου στην Θεσσαλονίκη,

στην δημοσιογράφο Μάγδα Μυστικού - Καραγιαννιώτου




Ο Βαγγέλης Μουστάκας σπάνια δίνει συνεντεύξεις, ειδικά τώρα που βρίσκεται στη δέκατη δεκαετία της ζωής του. Στο σπίτι / εργαστήρι υποδέχεται σχολεία, δημιουργούς των τεχνών των γραμμάτων και των επιστημών από όλο τον κόσμο, αναπτύσσοντας συζητήσεις για την τέχνη και τον πολιτισμό.

Ο Μουστάκας, ένας εν δυνάμει έφηβος συναισθηματικά έως και σήμερα, αποζητά την ομορφιά στην τέχνη δημιουργώντας παράλληλη σχέση με την ζωγραφική, που αποτελεί τον πρόδρομο της γλυπτικής του φαντασίωσης για την υλοποίησή της. Τα σχέδια του σε μεγάλο αριθμό έχουν αφαίρεση και δυναμική του όγκου της γλυπτικής του και προβάλλουν την πρωτότυπη και διαφορετική ματιά του καλλιτέχνη. Οι γυναικείες φιγούρες κατά κύριο λόγο έχουν την μορφή της μούσας συντρόφου και μητέρας των τριών παιδιών του, Zoe Savina (Ζωής) βραβευμένης ποιήτριας και παγκοσμίως του Χαϊκού. 

Μίλησε από καρδιάς στη Μάγδα Μυστικού – Καραγιαννιώτου και παρατίθεται αυτούσια η συνέντευξη: 



Ο γλύπτης Βαγγέλης Μουστάκας με την Μάγδα Μυστικού - Καραγιαννιώτου



Ερ. Ο Γλύπτης Βαγγέλης Μουστάκας πόσο γεμάτος είναι σήμερα από την τέχνη του;
Απ. Ποτέ μου δεν θεώρησα τον εαυτό μου ότι τα έχω δώσει όλα στο χώρο της δημιουργίας. Έχω μέσα μου μια πηγή με πλούσια νερά.

Ερ. Μπορεί η γλυπτική να σας καλύψει ως καλλιτέχνη;
Απ. Χωρίς αμφιβολία γεννήθηκα γι’ αυτήν και θα πεθάνω αγκαλιά με αυτήν.

Ερ. Ποιες άλλες οι μορφές τέχνης που υπηρετείτε;
Απ. Είναι το σχέδιο μέσω μελέτης, για εφαρμογή των ιδεών μου και το χρώμα που πειραματίζομαι παίζοντας.

Ερ. Ποιες οι σημαντικότερες στιγμές της καλλιτεχνικής σας πορείας;
Απ. Η δημιουργία του Έφιππου Ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη Θεσσαλονίκη. Γλυπτική σύνθεση. Ένα έργο χώρου. Μια γλυπτική εγκατάσταση όπου ο κόσμος το πλησιάζει και συμμετέχει με την παρουσία του ζωντανά κι εκεί ο θεατής γίνεται μέρος του. Από μικρό παιδί φανταζόμουν το Μέγα Αλέξανδρο έφιππο κι ορμητικό - ένας Μυθικός ήρωας! Το θέμα με απασχολούσε από το 1960-61 χωρίς να υποψιάζομαι κάποιον διαγωνισμό. Με απασχολεί το έφιππο ως γλυπτική έκφραση γιατί παρουσιάζει μεγάλες δυνατότητες σύνθεσης. Έτσι για το μνημείο δημιούργησα μία γλυπτική Χώρου. Γεωμέτρησα στο έφιππο τις φόρμες, για ν’ αντέξουν στο χρόνο. Ήθελα ένα άλογο έξω από το πραγματικό, ένα άλογο θηρίο. Έναν Αλέξανδρο να στηρίζεται άνετα στο ανορθωμένο άλογο, να κάθεται σαν στο θρόνο του κι αυτό επεδίωξα στην τελική μελέτη μου. Τον ήθελα μεγαλόπρεπο κι επιβλητικό, ορμητικό και σε ανάταση οραματισμού και αυτά ήταν χαρακτηριστικά γνωρίσματα του Μέγα Αλέξανδρου. Στρέφεται ανατολικά κρατώντας το σπαθί του, σύμβολο, με το οποίο έκοψε τον «Γόρδιο Δεσμό».
Το έφιππο εγγράφεται σε κύκλο που εδράζεται στο ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο της μαρμάρινης βάσης. Είναι ένα θέμα τολμηρό, πολύ δύσκολο, χρειάστηκαν πολλές μελέτες. Για να φτάσω στην τελική λύση με απασχολούν εννέα έφιππα. Οι τεχνικές δυσκολίες της στήριξης τεράστιες. Έπρεπε να βρεθεί το κέντρο βάρους. Όλες οι λεπτομέρειες μ’ ενδιαφέρουν: η ουρά του αλόγου, ποια φορά θα έχει, τα υφάσματα καθώς βγαίνουν από τη μασχάλη, η μπέρτα, ένα στοιχείο πανέμορφο η οποία με απασχολεί ιδιαίτερα και μελέτησα εκτενέστερα το κέντρο βάρους, με αποτέλεσμα να έχει σωστή ισορροπία, να ζυγίζει τέλεια στο κέντρο, το έφιππο, πέντε τόνους βάρος και σχεδόν αιωρείται! Η στατική μελέτη ήταν ακριβής, κάθε τετραγωνικό μέτρο επιφάνειας, αντέχει 36 τόνους πίεση ανέμου, ας μην ξεχνάμε το Βαρδάρη όπως και τους σεισμούς που ήδη δοκίμασε. Σχετικά να προσθέσω το ότι: Ο πρώτος διαγωνισμός κηρύχθηκε το 1965 από την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών. Μετά από δύο αποτυχημένους διαγωνισμούς έγινε τρίτος, στον οποίο συμμετείχα και μου απενεμήθη το πρώτο βραβείο και η ανάθεση του έργου. Στον Ελλαδικό χώρο και στην παρούσα ιστορική στιγμή αυτό το συγκεκριμένο έργο έχει κάτι σημαντικό να πει, να συντηρήσει, να υπενθυμίσει. Το χρέος του καλλιτέχνη είναι να μπορεί να διασώζει την παράδοση αλλά έχει και υποχρέωση να μιλάει παγκόσμια με προτάσεις. Το τελευταίο, προσωπικά, το επιτυγχάνω με το ελεύθερο έργο μου. Ωστόσο και το παραδοσιακό μνημείο του Μεγάλου Αλεξάνδρου αναπνέει διαχρονικά. Δηλώνει την Πατρότητα της Μακεδονίας μας, κάνει αναφορές στην Ιστορία της Ελλάδας, στη φυσιογνωμία της. Ακόμα παραπέμπει και στη φιλοσοφία της δια μέσου του δασκάλου του Αλέξανδρου, τον Αριστοτέλη.



Ερ. Οι εποχές αλλάζουν ο καλλιτέχνης Μουστάκας πόσο διαφοροποιείται;
Απ. Προχωρώ στο δρόμο της τέχνης με τα δικά μου όνειρα, δεν ακολουθώ τη μόδα της εποχής. Αλλωστε ουδέποτε ακολούθησα τις κατευθύνσεις των ιστορικών της τέχνης ή τα ρεύματα της εποχής. Το ένστικτό μου με οδηγεί με ειλικρίνεια, δυναμική του συναισθήματος και την οργανικότητά τους. Θέλω να είμαι αυθεντικός.

Ακρόπρωρο ένα μέρος από έργο του Βαγγέλη Μουστάκα από σίδερο


Ερ. Το έργο σας σε όποια μορφή τέχνης τι αποπνέει για τον θεατή και που εστιάζει;
Απ. Προσπαθώ να τοποθετήσω στο έργο έναν πομπό που να μεταδίδει το μήνυμα. Το στοίχημα μου είναι να σταματώ τον θεατή και αυτός να συμμετέχει στο έργο, μαντεύοντας την εσωτερική του ώθηση.

Ερ. Ποια θεωρείτε σημαντικότερη στιγμή στην πορεία σας ως καλλιτέχνης;
Απ. Η Biennale της Αλεξάνδρειας, Αίγυπτος, όταν τιμήθηκε η χώρα Ελλάδα, με το έργο μου «Νίκη» με το Χρυσό Μετάλλιο, ένα έργο που έχει τώρα η Εθνική Πινακοθήκη. Έργο ελεύθερο με δυνατή φωνή. Είναι κραυγή ενάντια στον Πόλεμο. Αλλά και η «Σαρκοφάγος» (κραυγή ενάντια στον πόλεμο) έργο βίωμα, της Γερμανικής κατοχής - πλήγωσε το αγόρι των 11 χρόνων, μάρτυρα στα τρομακτικά γεγονότα του πολέμου, καθώς αντίκριζε μια ματωμένη και φρικτή αλήθεια. Γέμισε η ψυχή μου θλίψη και θυμό μαζί. Όταν ανδρώθηκα πραγματοποίησα το έργο παλεύοντας μέρα νύχτα με το σίδερο και την φωτιά επί τρεις μήνες σφυρηλατώντας 53 σιδερένιες μορφές (σημείωση: έχασα το φως μου για δέκα μέρες). Στη συνέχεια συμπλήρωσα τη σύνθεση με άλλα έξι βαγόνια βουβά, δίχως μορφές και με τη Σαρκοφάγο επτά. Όλο το έργο εδράζεται σε μια γέφυρα 10μ. μήκος. Η σύνθεση περικλείει ασφυκτικά, την ανθρώπινη μοίρα. Έτσι το «Τρένο-Σαρκοφάγος» ολοκληρωμένο πορεύεται στη σιδηροτροχιά του αιώνιου.

Βαγγέλης Μουστάκας - Μάγδα Μυστικού στο υπαίθριο Μουσείο γλυπτικής του Γλύπτη στην Αθήνα


Ερ. Που στηρίζονται τα έργα σας στην ομορφιά ή στην φιλοσοφημένη άποψη για τον εννοιολογικό τους χαρακτήρα;
Απ. Νομίζω ότι κάθε δημιουργία περιέχει ένα μήνυμα και το εκφράζει με την σύνθεση και τη μάζα του, φυσικά την αρμονία, το ζύγισμα των όγκων και την αισθητική του, εμφυσά ιδιόρρυθμη ζωή και έκφραση, ώστε να γίνεται ενδιαφέρον στο να το πλησιάσεις και να το αγκαλιάσει εγκεφαλικά. Ένας άξονας κινεί τον κόσμο των ιδεών μου μαζί με ένα ευρύτερο φάσμα ακτινωτών αλληγοριών ή μυθικών θεμάτων. Ωστόσο, δεν είναι η αφήγηση και το σύμβολο που δίνει κανείς, αλλά ο τρόπος που το πραγματοποιείς με τη γλυπτική λύση. Αυτό πρωτεύει. Η γλυπτική είναι στερεή ύλη, αλλιώς θα ήταν ένα πήδημα στο κενό. Η γλυπτική που ξέρω και δουλεύω – γλυπτική κοπιαστική, ιδιαίτερα τα σφυρήλατα, κάποια εποχή είχαν επιφέρει κόπωση στους μυώνες μου. Απ’ τη στιγμή της σύλληψης έως την πραγμάτωσή της ο ενεργός πυρήνας εκπέμπει. Δίνεις σε μια ύλη «νου» που τον εμπεριέχει και σε παλεύει.

Ερ. Ακολουθείτε το ρεύμα της εποχής για την τέχνη;
Απ. Είμαι ο εαυτός μου, ζω με το έργο μου, κοιμάμαι και ξυπνώ μαζί του. Υλοποιώ τις αξίες της ζωής σε ήθος και αισθητική. Έξω ωστόσο από τη συνειδητοποίηση του «κηρύγματος» αν θέλετε που έρχεται στην επιφάνεια. Μια αφορμή ενεργοποίησης συναισθημάτων και ενός βαθύτερου στοχασμού του εγώ, με την ύλη. Τελικά δημιουργείς στοχασμό στο χώρο, τρισδιάστατο. Οι μορφές εμπεριέχουν την αρχική διάσταση του χώρου και του χρόνου. Εγώ δέχομαι τους κραδασμούς κι αυτούς ακολουθώ.

Ερ. Πως ξεχωρίζετε ως δημιουργός;
Απ. Αυτό που γνωρίζουν όσοι πλησιάζουν και αγγίζουν το έργο μου. Από τη μεριά του θεατή, χρειάζεται ωστόσο πλήρη εγρήγορση.

Ερ. Πώς ταυτίζεται ο Βαγγέλης Μουστάκας με τις δημιουργίες του;
Απ. Είμαι ο εαυτός μου.

Ερ. Ποια είναι η Μούσα της ζωής σας;
Απ. Ποια άλλη; Η Ζωή Σαβίνα, η ποιήτριά μου, αυτή που ζούμε μαζί, ονειρευόμαστε, ελπίζουμε, συμβαδίζουμε, πιστεύουμε και προχωράμε σε ονειρεμένα λιβάδια και ουρανούς πέρα από τα γήινα. Μαζί δημιουργήσαμε οικογένεια και νιώθουμε υπερήφανοι για τα παιδιά μας κι εγγόνια μας που κι εκείνα απ’ την μεριά τους παλεύουν στο δρόμο της δημιουργίας. Εάν όλα τα είχα και δεν είχα τη Ζωή, δεν θα είχα τίποτα.

Βαγγέλης Μουστάκας και Μάγδα Μυστικού στο εργαστήριο του γλύπτη στην Αθήνα


Ερ. Ποια η δική σας φιλοσοφία για την ζωή;
Απ. Να είσαι χρήσιμος χαρίζοντας στις γενιές τον πνευματικό πλούτο και κληρονομιά των ηθικών αξιών που πηγάζουν από το έργο σου. Γενικά να καταγγέλλεις την κινδυνεύουσα ζωή, μαζί τη δική σου συμπαράσταση στον άνθρωπο της κάθε γης…

Ερ. Αισθάνεστε τυχερός με την ζωή σας;
Απ. Είναι τύχη να σου δίνεται η ευκαιρία δια μέσω του έργου σου να συνομιλείς και να δίνεις στον άνθρωπο παγκοσμίως.

Ερ. Αν ξαναγεννιόσασταν τι θα κάνατε στην ζωή σας;
Απ. Δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να κάνει κάτι άλλο. Ίσως και στις προηγούμενες ζωές μου να ήμουν γλύπτης.

Ερ. Τι μέλλον θα ευχόσαστε για την τέχνη σήμερα σε όλο τον κόσμο;
Απ. Πολλή δύσκολη ερώτηση. Είναι άκρως ενδιαφέρουσα η επαφή και η πάλη με το ίδιο το υλικό. Σε παρασύρει και το παρασύρεις και όπως κατά τον Αριστοτελικό ορισμό η πρώτη ύλη εμπεριέχει «δυνάμει» το έργο – την αποδεσμεύεις. Στην περίπτωση μας, γεννιέται μια άλλη σχέση, η σχέση στοργής ή σχέση σωτηρίας με το αντικείμενο. Θα έλεγα τελικά η τέχνη να κρατήσει το δικό της δρόμο ανεπηρέαστα. Να πορεύεται χωρίς καθοδήγηση.

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα Δημοπρασιών και Πλειστηριασμών στις 30 Μαΐου 2019 . 
Δείτε την δημοσίευση ΕΔΩ


Ο γλύπτης Βαγγέλης Μουστάκας στο εργαστήριό του

Ο γλύπτης Βαγγέλης Μουστάκας στο εργαστήριό του

Έργο από σίδερο του Βαγγέλη Μουστάκα 

Έργο σε μάρμαρο του Βαγγέλη Μουστάκα

Πρόπλασμα κεφαλής Μεγάλου Αλεξάνδρου από τον Βαγγέλη Μουστάκα

H βραβευμένη καλλιτέχνης ποιήτρια Χαικου Zoe Savina και η Μάγδα Μυστικού

Η Zoe Savina η βραβευμένη καλλιτεχνης ποιήτρια Χαικου και και η Μαγδα Μυστικου στο Υπαίθριο Μουσείο του Βαγγέλη Μουστάκα

Ζωή Σαβίνα και Μάγδα Μυστικού