Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2023

Δωρεά έργων της Ντίνας Αναστασιάδου στο Κέντρο Έρευνας της Μικρασιατικής Ερυθραίας


Γράφει η Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος-Εκπρόσωπος F.I.J.E.T
Εικαστικός Συντάκτης
Δημοσιεύτηκε στην
21.02.2023


Στην Βίλα Μπότση στην Πολιτεία σε έναν χώρο που δωρίσθηκε στο (ΚΕΜΜΕ) Κέντρο Έρευνας της Μικρασιατικής Ερυθραίας από το Υπουργείο Πολιτισμού, πραγματοποιήθηκε κοπή της πίτας του έτους 2023.

Στην αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων, κατάμεστη από την παρουσία πολλών μελών του Κέντρου Έρευνας προλόγισαν για την γιορτή ο Υπουργός Γιώργος Κουμουτσάκος, ο Δήμαρχος Κηφισιάς Γιώργος Θωμάκος, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης της περιφέρειας, όπως και η Πρόεδρος του Δ.Σ του ΚΕΜΜΕ Έφη Κούτση.


Η Πρόεδρος έκανε αναφορά στο σημαντικό κτίριο της Βίλας Μπότση που τους δωρίσθηκε και για το έργο του Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας που υπηρετούν με αγάπη και φροντίδα όλοι όσοι ασχολούνται με αυτό. Η Πανέμορφη Βίλα είχε δωρισθεί από τον Νάσο Μπότση στο Υπουργείο Εξωτερικών και μετέπειτα δόθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού. Κατόπιν με Υπουργική απόφαση και αίτημα του τότε Δημάρχου Β. Ταμβάκη παραχωρήθηκε στον τότε Δήμο Ερυθραίας.



Μία μεγάλη διαδρομή του κτιρίου που σήμερα ανακαινισμένο έχει ανοίξει την αγκαλιά του για τον κόσμο του ΚΕΜΜΕ που το αγαπά και το προσέχει ώστε να διατηρεί την λάμψη του ως ζωντανός οργανισμός αυτού του τόπου του Δήμου Κηφισιάς. Εξ άλλου ο Δήμαρχος Γιώργος Θωμάκος στην έναρξη της γιορτής ευχήθηκε τα καλλίτερα για την Βίλα Μπότση και ότι θα είναι αρωγός στην ψηφιοποίηση του έργου του ΚΕΜΜΕ και φυσικά δίπλα τους σε ότι χρειάζονται. Η Πρόεδρος Έφη Κούτση ευχαρίστησε όλους όσους εργάσθηκαν για την επίτευξη του μεγάλου έργου του ΚΕΜΜΕ και διατηρούν τις μνήμες ζωντανές για τους νεότερους.


Η Γλύπτρια – Ζωγράφος Ντίνα Αναστασιάδου

Η καλλιτέχνης Γλύπτρια – Ζωγράφος Ντίνα Αναστασιάδου μίλησε από το βήμα και έδωσε το στίγμα της ως προς τα πέντε μεγάλα ζωγραφικά έργα που φιλοτέχνησε και δώρισε στο ΚΕΜΜΕ που ήδη ήταν σε έκθεση προς θέαση των επισκεπτών. Όπως ανέφερε αυτή η δωρεά της είχε αναφορά στην προσωπική της ανάγκη να εκφρασθεί καθότι και η ίδια είναι παιδί γονέων που εκτοπίσθηκαν με την Μικρασιατική Καταστροφή και ήλθαν στην Ελλάδα μετά την μεγάλη φυγή των Ελλήνων. Τα έργα της αυτά αποτυπώνουν αναπαράσταση των ανθρώπων που φεύγουν από την Θάλασσα κρατώντας λιγοστά από τα πράγματα τους. Οι σκηνές με τις βάρκες να ξεχειλίζουν από γυναικόπαιδα οδηγούν όσους μπόρεσαν να προσεγγίσουν τα λιγοστά καράβια στο λιμάνι.

  

Γυναίκες σε απόγνωση κρατούν στην αγκαλιά τους τα παιδιά τους προσπαθώντας να τα σώσουν από τις φωτιές που κυριαρχούν πίσω στην στεριά. Έργα μιας μαύρης ιστορίας για το Έθνος μας που θα κρατούν τις αλήθειες τους πολύ καλά μέσα από την ανάγνωσή τους ανεξίτηλα στον χρόνο. Για τα έργα αυτά της δόθηκε τιμητική πλακέτα της δωρεάς τους, από το Κέντρο Έρευνας και Μελέτης της Μικρασιατικής Ερυθραίας του Δήμου Κηφισιάς στην όμορφη αυτή γιορτή της πίτας. Ήταν μία καθόλα εξαιρετική εκδήλωση γιορτής που άφησε τον χρόνο να κυλήσει στις μνήμες αναδρομικά και να γίνει σημείο αναφοράς για τον σεβασμό στην ιστορία του τόπου







Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού
Δημοσιογράφος Fijet World
www.mystikou-karagianniotou.com



Παρασκευή 10 Φεβρουαρίου 2023

Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης στην Γκαλερί ΑΡΓΩ – «Εσωστρέφεια σε μικρό Format»


Γράφει η Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος-Εκπρόσωπος F.I.J.E.T
Εικαστικός Συντάκτης
Δημοσιεύτηκε στην
10.02.2023



Η έκθεσή με τίτλο «Εξωστρέφεια σε μικρό Format» στην γνωστή και καταξιωμένη ΓΚΑΛΕΡΙ ΑΡΓΩ αποτελούν έργα νέας του δουλειάς που δυναμιτίζει τα εγωκεντρικά και εκτός ορίων προσωπικά πάθη των χαρακτήρων των έργων του.


Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης είναι ένας μεστός, πολυτάλαντος, πολυμορφικός και βραβευμένος ζωγράφος που έδωσε και δίνει τις καλλιτεχνικές του αξίες πέρα από το φάσμα των επιρροών της τέχνης.


Η έκθεσή του με τίτλο «Εξωστρέφεια σε μικρό Format» στην γνωστή και καταξιωμένη ΓΚΑΛΕΡΙ ΑΡΓΩ αποτελούν έργα νέας του δουλειάς που δυναμιτίζει τα εγωκεντρικά και εκτός ορίων προσωπικά πάθη των χαρακτήρων των έργων του. Παθιασμένες καθημερινές βιωματικές εικόνες στιλιζάρουν πρόσωπα και αντικείμενα κρατώντας την αίσθηση της πραγματικότητας που δεν είναι εύκολη στην καθημερινότητα. Πρόσωπα ξεφεύγουν και μέσα σε μια σκοτεινή περιρρέουσα κατάσταση αναζητούν την ηρεμία και την φυγή από τις έγνοιες τους . Η γυναικεία φιγούρα με την ένταση της χρωματικής της ένδυσης κρατά το ρόλο της και παραμένει θεατής στο πλάνο. Τα πολύ ψυχογραφημένα πρόσωπα δένουν με το περιβάλλον και αποκτούν ενδιαφέρον για το θεατή τους. Οι στατικές εικόνες από τις νεκρές παρουσίες με τα αποτσίγαρα, τα ποτά , και τον ενυπάρχοντα προβληματισμό τείνουν να εξωτερικεύσουν σκέψεις και διάθεση φυγής. Είναι η φυγή μέσα από την αυτομόληση των σκέψεων με την βοήθεια του ποτού και της απομόνωσης σε έναν κόσμο περισσότερο απελευθερωμένο από τα ήδη υπάρχοντα υλικά και ψυχικά αγαθά.


Ο Πέτρος Ζουμπουλάκης γεννημένος στην Αθήνα σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη με υποτροφία του ΙΚΥ για όλα τα χρόνια των σπουδών του. Αποφοίτησε με πολλές διακρίσεις Σπούδασε Σκηνογραφία , Διακόσμηση και Διαφήμιση κοντά στον Βασίλη Βασιλειάδη. Μελέτησε τη Βυζαντινή και Λαϊκή Τέχνη στην Ελλάδα με υποτροφία του ΙΚΥ. Διοργάνωσε πάνω από εξήντα ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Εκπροσώπησε την Ελλάδα στις σημαντικότερες διεθνείς Biennale και Foires. Παράλληλα με την ζωγραφική εργάσθηκε για το θέατρο και κινηματογράφο φιλοτεχνώντας σκηνικά και κοστούμια.


Δίδαξε καλλιτεχνικά μαθήματα στα ΤΕΙ Αθήνας, Σχολή Διακοσμητών ΑΤΟ – Δοξιάδης, Σκηνογραφία στις σχολές Βακαλό . Εργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη στις συλλογές των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στα Μουσεία Πιερίδη και Βορρέ καθώς και σε συλλογές τραπεζών, Εθνική, Alpha Bank ,Εμπορική, Αγροτική, Ιονική, Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και σε άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές ,σε πινακοθήκες Δήμων και πινακοθήκη της Βουλής.
Το 2011 βραβεύθηκε από την Ακαδημία Αθηνών για το συνολικό του έργο.

ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΕΤΑΡΤΗ 15 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2023 ΣΤΙΣ 7
ΔΙΕΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ ΕΩΣ 11 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023



Από την 
Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού
Δημοσιογράφος – Fijet World Εικαστικός συντάκτης
www.mystikou-karagianniotou.com





Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2023

Μαρία Πάστρα: A History State - «Ενα ταξίδι στον χρόνο»


Γράφει η Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος-Εκπρόσωπος F.I.J.E.T
Εικαστικός Συντάκτης
Δημοσιεύτηκε στην
02.02.2023



Στον εκθεσιακό χώρο «ΤΕΧΝΟΧΩΡΟΣ art gallery»

η έκθεση της ζωγράφου Μαρίας Πάστρα

Στην καρδιά της Αθήνας δίπλα από το μνημείο της Ακρόπολης σε έναν όμορφο και εκλεπτυσμένο εκθεσιακό χώρο «ΤΕΧΝΟΧΩΡΟΣ art gallery» η σημαντική και γνωστή Ιστορικός Τέχνης κα Λουϊζα Καραπιδάκη επιμελήθηκε προλόγισε και παρουσίασε σε πλήθος φιλότεχνων την ενδιαφέρουσα ατομική έκθεση της ζωγράφου Μαρίας Πάστρα με θέμα : A History State (Ενα ταξίδι στον χρόνο )


Η καλλιτέχνης συντονίζει στα έργα της τον χωρόχρονο μέσα από την ιδιότυπη και εννοιολογική ζωγραφική της. Η αρχιτεκτονική των παλαιών κτισμάτων με έναν πρωτότυπο σχεδιαστικό εκφραστικό τρόπο συνδιαλέγεται με τον χρόνο και την σύγχρονη άποψη ζωής. Το πέρασμα του χρόνου είναι η ειδοποιός αναφορά για την αλυσίδα του παρελθόντος με το παρόν σε μια εξέλιξη ζωής που οργανώνεται και διαφοροποιείται. Τα νεαρά άτομα στους πίνακες οικειοποιούνται την ανεμελιά την ευεξία και μέσα από την σύγχρονη ψηφιακή επικοινωνία γίνονται πρωταγωνιστές για την απόλαυση της καθημερινότητας των μοναδικών τους στιγμών. Η κάθε ενέργεια στους καμβάδες της είναι και μία απαίτηση ζωής πέρα από τα ήδη κεκτημένα με παράλληλες συνυπάρξεις ανθρώπων που αυτονομούνται και αναζητούν την σύγχρονη πραγματικότητα. Η παρουσία της γυναικείας μορφής δυναμιτίζεται στον ρόλο της και προχωρά με αυτοπεποίθηση αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της. Στιγμές χαράς και ξενοιασιάς αναμορφώνουν καταστάσεις και όλα είναι ένα εικαστικό πάγωμα μιας στιγμής στην κάψουλα του μοναδικού χρόνου που μας περιβάλλει όπως τον τοποθετήσαμε ως ανθρώπινα όντα. Στα έργα αυτά της ζωγράφου-εικαστικού το ζύγισμα του αρχιτεκτονικού σχεδίου των κτιρίων εναρμονίζεται με τα πρόσωπα που τα περιβάλλουν και δίνεται μέσω της εξαιρετικής αφαίρεσης ένας ανάλαφρος δημιουργικός παλμός.


Η ένταση μέσα από την σύγχρονη δράση και το παλαιό κατεστημένο, μεταφέρει την αντίδραση και την ενέργεια ως συνέχεια του χρόνου που ποτέ δεν είναι και το μέτρο αναφοράς στην μοναδικότητα της βιωματικής στιγμής. Η χρονοκάψουλα των στιγμών των ζωγραφικών έργων ακολουθεί τον ψυχισμό και τον οραματισμό της Μαρίας Πάστρα που πηγάζει αβίαστα από αυτόν τον θεματικό κύκλο των έργων της και μας βάζει έμμεσα τα ερωτηματικά της. Τί είναι οι στιγμές και ποιος ο ρόλος του παρελθόντος για το μέλλον από όλα αυτά που εξιστορεί ζωγραφικά, είναι το ζητούμενο από τους θεατές των έργων ώστε να έχουν τις προσωπικές τους απαντήσεις. Τα χρώματα που χρησιμοποιεί άλλοτε έντονα και άλλοτε σε αποχρώσεις του γκρι σηματοδοτούν την παράλληλη συνύπαρξη του παλαιού με το καινούριο και δίνουν την εικαστική τους αρμονία.


Συναντούμε στους πίνακες αυτούς τα μολύβια, τα υδατοχρώματα, παστέλ και λάδια σε ένα ωραίο πάντρεμα εικόνας για την ανάγνωση της κίνησης και της θεατρικότητας στο αποτέλεσμα. Οι εικόνες των εκθεσιακών δημιουργημάτων αποπνέουν την ελευθερία και την ισορροπία της σύγχρονης άποψης ζωής που περνά και εγκλωβίζεται στην κιβωτό γνώσης για το μέλλον. Πανέμορφες αναλαμπές ευχάριστων στιγμών που πάγωσαν και διατήρησαν μνήμες στον αέναο κύκλο της καθημερινότητας που οι στιγμές έχουν σφραγίσει.
Μία εξαιρετική και ιδιότυπη ζωγραφική έκθεση ανανεώνει την επικοινωνία της καλλιτέχνιδος με το κοινό που θέλει να μπει σε αυτό το πνευματικό ταξίδι ζωής και χρόνου. Η ίδια αναφέρει ότι μέσα από τα έργα της θέλει να επικοινωνήσει και να δημιουργήσει ερωτηματικά στους θεατές των έργων που ο κάθε ένας θα απαντήσει ενδόμυχα όπως ο ίδιος τα εισπράττει εικονικά από την θέαση των έργων της.


Η Μαρία Πάστρα γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα έως σήμερα. Αρχικά σπούδασε Χημεία στο Πανεπιστήμιο Πατρών και εργάσθηκε ως στέλεχος στον τομέα πετρελαιοειδών του Ομίλου ΕΛΠΕ. Παράλληλα σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας ζωγραφική με καθηγητή τον Τριαντάφυλλο Πατρασκίδη, αγιογραφία και εγκαυστική με καθηγητή τον Παύλο Σάμιο και πολυμέσα με τον Μάνθο Σαντοριναίο. Επίσης εξειδικεύθηκε στην καλλιτεχνική αγωγή με καθηγήτρια την Τιτίκα Σάλλα. Το 2014 επιλέχθηκε ως «ζωγράφος του μήνα» από την ιστορικό τέχνης Λήδα Καζαντζάκη στις «Αναγνώσεις» της Κυριακάτικης Αυγής .Μαθήτευσε ζωγραφική με τον Δανιήλ Σπυρόπουλο όπως και με τον Γιώργο Ρόρρη στους χώρους τέχνης «Αποψη» στο Κολωνάκι και «Σημείο» στου Ψειρή. Διατηρεί ατελιέ στα Βριλήσσια Αττικής. Έργα της βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές. www.mariapastra.gr
Διάρκεια έκθεσης ως 4 Φεβρουαρίου 2023 Τεχνοχώρος Art Gallery

Από την


Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
www.mystikou-karagianniotou.com
Δημοσιογράφος F.I.J.E.T World Εικαστικός συντάκτης





Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2023

Τέσσερα μουσικά σύνολα από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης


Γράφει η Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος-Εκπρόσωπος F.I.J.E.T
Εικαστικός Συντάκτης
Δημοσιεύτηκε στην
27. 12.2022



Η Διευθύντρια Δρ. Αγαθονίκη Τσιλιπάκου απαντά σε ερωτήσεις με το βλέμμα στραμμένο στο 2023

Μία διαφορετική χριστουγεννιάτικη έκφραση γιορτής αγκάλιασε το κοινό στις 17 Δεκεμβρίου 2022 το μεσημέρι, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης. Με την αιγίδα και συνεργασία του Μουσείου με το φωνητικό σύνολο «ChorΩδες» σε τρείς εκθεσιακές αίθουσες, αλλά και στον χώρο υποδοχής, δύο χορωδίες γυναικών και δύο μικτές ανδρών γυναικών, έδωσαν την αίσθηση της ομορφιάς της γιορτής των Χριστουγέννων. Κάτω από την λαμπρότητα των ιερών εικόνων που εκτίθενται και την εξαιρετική ακουστική το άκουσμα των μελωδιών πλημύρισε και έδωσε την μυσταγωγία των ημερών αυτών. Οι παρόντες επισκέπτες και φίλοι του Μουσείου τραγούδησαν σιγανά και χειροκρότησαν τα μουσικά σχήματα με θέρμη. Ηταν μία ξεχωριστή γιορτή Χριστουγέννων με την ενέργεια των Χορωδών να απογειώνει την χαρά και την αίσθηση της γιορτής στην καρδιά τους. Σίγουρα όλοι έφυγαν παίρνοντας μαζί τους την εικόνα του Μουσείου με μια διαφορετική ματιά.
Το Μουσείο επικοινώνησε πολλαπλά με τους επισκέπτες και τους φίλους του σε μια εξωστρέφεια που του δυναμώνει την επαφή με τον κόσμο και του δίνει πολλές δυνατότητες για την ευρύτερη ανάγνωσή του.


Τα μουσικά σχήματα
«The sweet.heARTs» Επιμέλεια – Διδασκαλία : Μαρία Πέτκου
«Μικτή χορωδία Δήμου Καλαμαριάς» Διεύθυνση : Γιάννης Κούκας
«Μεικτή πολυφωνική χορωδία Δήμου Ραιδεστού “Θερμαϊδες”» Διεύθυνση : Ελευθερία Μεταξά
«Γυναικείο φωνητικό σύνολο ChorΩδες»
Διεύθυνση : Αλκηστης Τόγια – Συνδιδασκαλία Νατάσα Καββαδία
Μέσα σε αυτό το όμορφο γιορτινό πνεύμα του Μουσείου η διευθύντρια Δρ Αγαθονίκη Τσιλιπάκου απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις για το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.

ΕΡΩΤΗΣΗ 1η: Το βραβευμένο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης πόσο δυναμικά συνεχίζει την πορεία του στον δρόμο των αξιών που περιφρουρεί και προβάλλει μέσα από την λειτουργία του.

Την τελευταία δεκαετία που διευθύνω το Μουσείο προσπαθώ με όλες μου τις δυνάμεις, αξιοποιώντας όλους τους διαθέσιμους πόρους και κάθε δυνατή συνέργεια με φορείς πολιτισμού, εντός και εκτός συνόρων, την τοπική και περιφερειακή διοίκηση, ακαδημαϊκούς φορείς, συλλογικότητες, την κοινωνία των πολιτών γενικότερα, να καταστώ το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού ένα ανοικτό σε όλους κέντρο έρευνας, εκπαίδευσης, δημιουργίας, προβληματισμού και κοινωνικού διαλόγου σε θέματα προβολής, ανάδειξης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αλλά και ευαισθητοποίησης σε επίκαιρα ζητήματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο, όπως είναι η προστασία του περιβάλλοντος, η κλιματική αλλαγή, η άμβλυνση των ανισοτήτων.

ΕΡΩΤΗΣΗ 2η:Ποια τα μελλοντικά σας σχέδια μέσα από τα ήδη υπάρχοντα προγράμματα και όχι μόνον, για την προβολή της μοναδικής και πολύτιμης παρουσίας του Μουσείου ως αντανάκλαση των ιστορικών βυζαντινών μνημείων της πόλης της Θεσσαλονίκης;

Ακριβώς αυτό που με ρωτάτε είναι καθημερινότητα για μένα και ένας διαρκής αγώνας. Μέσα από εκπαιδευτικές δράσεις, επιστημονικά συνέδρια, ημερίδες, διαλέξεις, περιοδικές εκθέσεις, διακρατικά προγράμματα συνεργασίας, ερευνητικά προγράμματα, ευρωπαϊκά συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Όλα ανακοινώνονται και στην ιστοσελίδα μας (www.mbp.gr) και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η σύνδεση αυτή των μνημείων της Θεσσαλονίκης με τις δράσεις του Μουσείου, καθώς η μόνιμη έκθεσή του αλλά και οι συλλογές του απαρτίζονται ακριβώς από κινητά πολιτιστικά αγαθά που προέρχονται από τα βυζαντινά μνημεία της πόλης και τις ανασκαφές που διεξήχθησαν σε αυτήν μέχρι την ίδρυση του Μουσείου, αποτυπώθηκε με μεγάλη επιτυχία στην ταινία “Επιστροφή” (με αγγλικούς υπότιτλους), που βραβεύτηκε το 2016 από την αρμόδια ειδική επιτροπή του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων.


ΕΡΩΤΗΣΗ 3η: Το Μουσείο ένας ζωντανός κόσμος της ζωής στο Βυζάντιο πόσα εκθέματα προβάλλει και ποιες δυνατότητες έχει να εξωτερικεύσει τον πλούτο που εμπεριέχει και διαφυλάττει για την γνώση των Ελλήνων αλλά και την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά

Τον πλούτο που εμπεριέχει τον εξωτερικεύει όχι μόνο μέσα από τη μόνιμη έκθεσή του, μέσω της οποίας προβάλλει πάνω από 3.000 πολιτιστικά αγαθά, αλλά κυρίως μέσα από τις ποικίλες δράσεις του: τις περιοδικές εκθέσεις του, το δανεισμό των κινητών μνημείων που φυλάσσει στις αποθήκες του σε ομόλογους φορείς προς έκθεση, εντός και εκτός συνόρων, μέσα από την έρευνα και τη δημοσίευση αυτών, τις δίγλωσσες επιστημονικές εκδόσεις του, τη διοργάνωση ή συνδιοργάνωση με ακαδημαϊκούς και επιστημονικούς φορείς του εσωτερικού και εξωτερικού επιστημονικών συνεδρίων και ημερίδων, με τη διάχυση της αποκτηθείσας γνώσης και των προαναφερόμενων δράσεων στη διεθνή κοινότητα, με τις ψηφιακές δράσεις του που αναρτώνται και στην ιστοσελίδα του, τις ψηφιακές εκδόσεις του, τις νέες πρωτοποριακές και συμπεριληπτικές ψηφιακές εφαρμογές και τη νέα ιστοσελίδα που υλοποίησε μόλις πρόσφατα με την πράξη “Το Ψηφιακό Μουσείο Βυζαντινού: από την εικόνα στην εμπειρία. Δράσεις αναβάθμισης της διάδρασης και της εμπειρίας επίσκεψης στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού”, στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία 2014-2020».

ΕΡΩΤΗΣΗ 4η: Το Μουσείο έχει τις ευκαιρίες να επικοινωνήσει με άλλα μουσεία η και φορείς ώστε να μεταφέρει γνώσεις μέσα από μελέτες για την πολιτιστική κουλτούρα που εμπεριέχει και να γίνει φορέας για την γέφυρα του τόπου ως προορισμός τουρισμού.

Με όλα τα παραπάνω ήδη σας έχω απαντήσει και σε αυτήν την ερώτηση.


ΕΡΩΤΗΣΗ 5η: Οι δράσεις του Μουσείου που είναι πάντα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον πόσο αγγίζουν την εκπαιδευτική διδασκαλία των παιδιών η και νεότερων ανθρώπων που θέλουν να εντρυφήσουν στον Βυζαντινό Πολιτισμό. Ποια τα προγράμματα που μπορούν να ακολουθήσουν οι ενδιαφερόμενοι.

Το Μουσείο μας απευθύνεται στους μαθητές και γενικότερα στους νέους με κάθε μέσο. Υποδεχόμενο φοιτητές για την πρακτική τους άσκηση. Υποβοηθώντας τις διπλωματικές και μεταπτυχιακές εργασίες φοιτητών και νέων επιστημόνων. Προσφέροντας εκπαιδευτικά προγράμματα καθώς και ποικίλες εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δράσεις. Ολες οι δράσεις μας αναρτώνται στην ιστοσελίδα μας στο πεδίο Εκπαίδευση και αφορούν εκπαιδευτικά προγράμματα που προσφέρονται από το προσωπικό του Μουσείου, προγράμματα που μπορούν να προσαρμοστούν για άτομα με αναπηρία, προγράμματα που μπορούν και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να τα υλοποιήσουν από μόνοι τους με τη βοήθεια ενημερωτικών εντύπων για τον εκπαιδευτικό και εκπαιδευτικών φυλλαδίων για το μαθητή. Διοργανώνουμε σεμινάρια για τους εκπαιδευτικούς, ημερίδες και συνέδρια, ψυχαγωγικές και άλλες δράσεις στο πλαίσιο διεθνών εορτασμών και πανελλήνιων εκστρατειών που συντονίζονται κεντρικά από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Πολιτισμού. Εκπονούμε ειδικές εκδόσεις και ενημερωτικά φυλλάδια, ψηφιακές δράσεις και εφαρμογές.

ΕΡΩΤΗΣΗ 6η: Τι είναι αυτό που χαρακτηρίζει την μοναδικότητα και την αρτιότητα του Μουσείου και το κάνει ξεχωριστό και άξιο ώστε να έχει και την ανάλογη επισκεψιμότητα των εντός και εκτός της Ελλάδας επισκεπτών.

Νομίζω το ίδιο το κτίριο, βραβευμένο μετά θάνατον έργο του Κυριάκου Κρόκου, το οποίο έχει επίσης χαρακτηριστεί ιστορικό διατηρητέο μνημείο και έργο τέχνης, η πρωτοπόρα για την εποχή του (δεκαετία του ΄90) μουσειολογική προσέγγιση και μουσειογραφική εφαρμογή, σύμφωνα με την οποία τα εκθέματα δεν αντιμετωπίζονται ως έργα τέχνης αλλά ως τέχνεργα, άρρηκτα συνδεμένα με την εποχή που τα δημιούργησε και τις ιδιαίτερες συνθήκες, ως ανθρώπινες δημιουργίες που υπηρετούν συγκεκριμένες ανάγκες και αξίες. Και βεβαίως το έργο που επιτελεί και που κρίνεται καθημερινά. Η επισκεψιμότητα του Μουσείου από το 2012 κ. ε. έχει αυξηθεί κατακόρυφα μέσα στα πρώτα δύο χρόνια πάνω από 100%. Η πανδημία ανέκοψε την αυξητική τάση, η οποία ευελπιστούμε να επανέλθει σύντομα στα πρότερα επίπεδα.

ΕΡΩΤΗΣΗ 7η: Ποια η συνεργασία του Βυζαντινού Μουσείου Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης με των Αθηνών.

Το Μουσείο μας συνεργεί, όπως ήδη προείπα, με άλλους ομόλογους πολιτιστικούς φορείς, και όχι μόνον, εντός και εκτός Ελλάδας. Με την Αθήνα συνεργαστήκαμε και συνεργαζόμαστε με το Μουσείο Μπενάκη, το Νομισματικό Μουσείο, με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στη διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων μέσα από δανεισμό κινητών μνημείων του Μουσείου μας, αλλά και σε κοινές εκπαιδευτικές δράσεις. Τώρα συνεργαζόμαστε με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο για μια αναδρομική έκθεση του Πολύκλειτου Ρέγκου που θα εγκαινιαστεί μέσα στο Φεβρουάριο του 2023.


ΕΡΩΤΗΣΗ 8η:Τι θα θέλατε να ευχηθείτε για το Μουσείο που είστε διευθύντρια και υπηρετείτε , ενόψει της νέας χρονιάς του 2023.

Θα ήθελα να ευχηθώ να παραμείνει ασφαλές, με νέα δυναμικότητα σε πόρους και δυνατότητες περαιτέρω συνεργασιών, με ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα στους κόλπους του, να εξασφαλίσει προσωπικό νέων απαραίτητων σύγχρονων ειδικοτήτων στους τομείς της επικοινωνίας, της μουσειοπαιδαγωγικής και της πολιτιστικής διαχείρισης. Καλώ το κοινό να επισκεφτεί τις μέρες των εορτών την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα περιοδική μας έκθεση με ελεύθερη είσοδο “Από την Κρήτη στον Δούναβη. Εικόνες της Συλλογής Σέκουλιτς, Μουσείο Πόλης Βελιγραδίου”, την οποία επιμελήθηκα προσωπικά και να δοκιμάσει τις νέες πρωτοποριακές ψηφιακές εφαρμογές μας, και επαυξημένης πραγματικότητας, απολαμβάνοντας μια νέα συγκλονιστική εμπειρία μέσα στο Μουσείο.

Χρόνια πολλά σε όλες και όλους. Σας περιμένουμε.



Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος – Εκπρόσωπος FIJET
www.mystikou-karagianniotou.com



Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2022

«Φιλελληνισμοί 1780 – 1860»




Στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης 

Περιοδική Έκθεση «Φιλελληνισμοί 1780 – 1860»

Πτέρυγα Περιοδικών Εκθέσεων «Κυριάκος Κρόκος»


Γράφει η Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος-Εκπρόσωπος F.I.J.E.T
Εικαστικός Συντάκτης
Δημοσιεύτηκε στην
14.11.2022



Η εξέγερση των Ελλήνων με την ελληνική επανάσταση ( 1821 – 1830 ) έδωσε την απελευθέρωση και την δημιουργία νέου κράτους στην ανατολική μεσόγειο.
Τίποτα δεν έγινε τυχαία μας διηγείται η έκθεση στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού. Μέσα από τα πολύτιμα ενθυμήματα της εποχής των πριν την επανάσταση αλλά και μετά μέσα από το νεοσύστατο κράτος δίνονται ντοκουμέντα του Φιλελληνισμού για δεκαετίες.
Το διεθνικό Φιλελληνικό κίνημα έχει τις αναφορές του μέσα από τα εκθέματα της έκθεσης που αναβιώνουν την πολιτισμική ταυτότητα του νεοσύστατου κράτους και καθορίζουν την ύπαρξη της σύγχρονης Ελλάδας σε ένα πνευματικό και ιδεολογικό καθεστώς ανάπτυξης.
Η μουσειολογική προσέγγιση της έκθεσης άρτια, η απόδοση της εννοιολογικής αξίας μέσα από την ανάγνωση της ιστορίας με πολύ καλή προσέγγιση σε γεγονότα , κείμενα βιβλίων και μουσικών συγγραμμάτων δίνει τις αλήθειες του Φιλελληνισμού.
Σε γιγαντοοθόνη ακούμε τις ιστορίες των Ελλήνων της εποχής με την φωνή ηθοποιών του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου με την Διευθύντρια του Μουσείου Αγαθονίκη Τσιλιμπάκου

Οι υπερμεγέθεις εικόνες των χαρακτικών των εκδόσεων από ντοκουμέντα αναπτύσσονται στους τοίχους και προσδίδουν πέρα από την ομορφιά τους και την ενδυματολογική τους άποψη ως ντοκουμέντα εποχής. Προσωπογραφίες ιστορικών προσώπων μας γίνονται περισσότερο κοντινές και τα μοναδικά σε αξία όπλα του αγώνα για την ελευθερία ακτινοβολούν για τις δόξες αυτών που μας χάρισαν την ελευθερία μας.
Μοναδικά ενθυμήματα τα μικρά αντικείμενα χρήσης , έπιπλα με τα διακοσμητικά τους συντονίζουν την έκθεση και λειτουργούν ως ανανέωση για την υπενθύμιση χρόνου, τόπου και ανθρώπων.


Άκρως εντυπωσιακά τα ηχητικά ντοκουμέντα μουσικής ζωντανεύουν τα ψηφιακά μουσικά κομμάτια με την ερμηνεία από την Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Ολο το διανθισμένο υλικό από ιδιωτικές συλλογές δείχνει το παρελθόν και ανανεώνει και σήμερα την επικοινωνία του με τους λαούς που αγαπούν το Ελληνικό πνεύμα.
Ενας μαγικός κόσμος περνά από τα μάτια των επισκεπτών που αναβιώνει τα
συναισθήματα και συνδέει την Ελλάδα με την σύγχρονη πραγματικότητα στο διεθνές στερέωμα .


Η έκθεση, κορυφαία έκθεση του Μουσείου για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, εγκαινιάστηκε από την Α.Ε. την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, στις 26 Νοεμβρίου 2021 και λήγει στις 27 Νοεμβρίου 2022. Αφήνει πίσω της το μεγαλείο και την μεγαλοψυχία του Φιλελληνικού κινήματος που έδρασε καταλυτικά για την ύπαρξη του σύγχρονου Ελληνικού κράτους.


Μην χάσετε την ταινία τεκμηρίωσης, παραγωγής του Μουσείου, με τίτλο Φιλελληνισμοί, 1780-1860 με αγγλικούς υπότιτλους [Philhellenisms, 1780-1860: The movie] καθώς και την ψηφιακή εγκατάσταση που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της. Με αυτήν αναδεικνύεται το περιεχόμενο των φιλελληνικών βιβλίων των Λόρδου Βύρωνα, Σατωμπριάν και Πουκεβίλ και των μουσικών συγγραμμάτων των Τεοντόρ Λαμπάρ και Αμπρουάζ Μπετουρνέ: τα αποσπάσματα από τα κείμενα διαβάζονται από ηθοποιούς του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος πλαισιωμένα από χαρακτικά των εκδόσεων που ζωντανεύουν μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας, ενώ τα μουσικά κομμάτια ερμηνεύονται από τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης


Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη σύμφωνα με το ωράριο του Μουσείου
Το Μουσείο λειτουργεί καθημερινά από 8.30 εως 15.30 με εισιτήριο για όλους 4 ευρώ Από την 1η Νοεμβρίου 2022 έως 31 Μαρτίου 2023
Φωτογραφίες: © Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Θάνος Καρτσόγλου)



Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού

Δημοσιογράφος – Εκπρόσωπος FIJET
www.mystikou-karagianniotou.com


Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2022

Κλειώ Δημητριάδου Νάτση

Κλειώ Δημητριάδου Νάτση: 
Ζωγράφος με σύγχρονη άποψη της διαχρονικότητας της τέχνης
και της 
εκλεκτικής αναφοράς στην πολυμορφία της ζωγραφικής



Γράφει η Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος-Εκπρόσωπος F.I.J.E.T
Εικαστικός Συντάκτης
Δημοσιεύτηκε στην
01.11.2022



Όταν μιλάς η γράφεις για την σημαντική και εμπνευσμένη γυναίκα της ζωγραφικής την Νάτση είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσεις τις εικόνες των έργων της πρώτα και μετά να παρασυρθείς από την αριστοκρατία της δουλειάς της.

Πορτρέτο "Στέλλα"
Την καλλιτέχνιδα είναι δύσκολο να την κατανοήσεις σε βάθος παρά μόνον επισκεπτόμενος και μελετώντας τα έργα της στον προσωπικό της χώρο , στο Ίδρυμά της όπως και το εργαστήριο που δημιούργησε με αγάπη και πάθος για τους ανθρώπους που αγαπούν την καλώς εννοούμενη τέχνη. Το Ίδρυμα Γεωργίου και Κλειώς Νάτση ήδη είναι νομικά κατοχυρωμένο και σύντομα θα ανοίξει στο ευρύ κοινό. Το βιογραφικό της πλούσιο σε εκθέσεις ατομικές στην Ελλάδα και εξωτερικό και Biennale την τοποθετούν στην πρώτη γραμμή των σύγχρονων ζωγράφων της νεότερης ιστορίας της τέχνης της Ελλάδος. Με τις θεματικές των έργων της όπως τα υπέροχα ελληνικά και ξένα τοπία τα ιστορικά παραδοσιακά σπίτια,


Πορτρέτο "Αλεξάνδρα"
αλληγορίες συναισθηματικής απώρειας της έδωσαν την δυνατότητα να δείξει την αξία της δουλειάς της και να από αποσπάσει σημαντικά βραβεία. Πάντα την εντυπωσίαζε η δύναμη της φύσης και το διάστημα. Έτσι το σύμπαν την εμπνέει και αποτελεί τροφή δουλειάς όπως και ο βυθός.

Οι περίφημοι χαρταετοί της με τα δυνατά χρώματα και τις σχεδιαστικές της αιχμές μας μαγνητίζουν και μας ταξιδεύουν στην μαγεία του πετάγματος στον ουρανό νοερά. Τα λουλούδια όπως και τα μήλα σε πολύ μοντέρνο σχεδιασμό είναι ένα άλλο πάθος δημιουργίας που το απολαμβάνουμε με την ένταση των χρωματικών παλμών και την ιδιαίτερη δομή του αφαιρετικού σχεδίου. Γνωρίζει να περνά στα σκοτεινά θέματα της θλίψης και της έντασης σε ένα άλλο κλίμα αυτό της ζωγραφικής που υπεισέρχεται με πολύ ένταση και εννοώ τις αλληγορίες. 

Χαρταετοί

Τα τοπία της Θεσσαλονίκης Σέιχ – Σου, Πύργος Τρυγωνίου, η Θάλασσα του Θερμαϊκού και της Χαλκιδικής που αγαπά και περνά τα καλοκαίρια της, δίνουν την αισθητική των χρωμάτων τους και απαθανατίζει εντυπωσιακά μέσα από το πράσινο των πεύκων και την γαλαζοπράσινη ομορφιά της θάλασσας. Το έργο της έως και σήμερα προχωρά αμείωτο και ξεχωρίζουν τα πολύ μεγάλα έργα σε διαστάσεις με τις Παναγίες που τις αποτυπώνει με προσωπικό ύφος ακουμπώντας τα βυζαντινά χρώματα και η παρουσία του θείου προσώπου της Παναγίας με τον Χριστό έχουν την πνευματικότητα και τον σεβασμό για την ουράνια και επίγεια διάσταση πνευματικότητας που αποπνέουν. Ένα μεγάλο κεφάλαιο της δουλειάς της αποτελούν τα πάνω από 350 πορτρέτα που την

Σαντορίνη

ενέπνευσαν και την τοποθετούν ως την σημαντικότερη προσωπογράφο της νεότερης ιστορίας της Ελλάδος όπως ανέφερε και ο σπουδαίος Λογοτέχνης – Συγγραφέας Ντίνος Χριστιανόπουλος. Τα πορτρέτα γυναικών, ανδρών, και παιδιών είναι από όλα τα κοινωνικά και οικονομικά στρώματα της Ελλάδας και δείχνουν την ταυτότητα της εποχής τους.


Η Κλειώ Νάτση πάντα με συναίσθηση του μεγάλου καλλιτεχνικού έργου της δεν έπαψε να σέβεται τους άλλους καλλιτέχνες και να λειτουργεί με αγάπη και φροντίδα για τους συνανθρώπους που το έχουν ανάγκη. 

Όπως λέει η ίδια συνεχώς γίνεται καλλίτερη στην δουλειά της και φροντίζει να είναι σύγχρονη ώστε να επικοινωνεί όπως πάντα έκανε με την τέχνη και τα σύγχρονα μέσα που την συνοδεύουν . Το 2011 από τις εκδόσεις του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης εκδόθηκε τιμής ένεκεν Βιβλίο 324 σελίδων με τίτλο Κλειώ Δημητριάδου Νάτση Διαχρονικές Δημιουργίες με πολλές αναφορές για το έργο της από ιστορικούς τέχνης , πανεπιστημιακούς και ερευνητές της τέχνης, συγγραφέων και δημοσιογράφων. Ο συλλεκτικός αυτός τόμος δημιουργήθηκε με την αμέριστη βοήθεια του τακτικού καθηγητή της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ. κου Γεωργίου Διαμαντόπουλου ο οποίος κάνει και την εισαγωγική του αναφορά για την τέχνη της Κλειώς Νάτση ως εξής :

«Η Κλειώ Νάτση γρήγορα κατόρθωσε να απαλλαγεί το μανδύα του κλασικισμού και απελευθερωμένη από τα βάρη της ιστορικότητας να συναντήσει με τη ζωγραφική της παλέτα διάφορες εκφάνσεις της τέχνης χωρίς, χωρίς να υποδουλωθεί σε κάποια από αυτές. Η πρωτοτυπία της δεν είναι μόνο πρωτοτυπία αναζήτησης, αλλά και πρωτοτυπία μεταλλαγής οπτικής, σκηνικής και νοηματικής.»

Από αριστερά προς τα δεξιά: Μάγδα Μυστικού, Ντίνος Χριστιανόπουλος, Κλειώ Νάτση

Σήμερα το Ίδρυμα Γεωργίου και Κλειώς Νάτση διοικείται από την Πρόεδρο Κλειώ Νάτση , Αντιπρόεδρο τον Γιώργο Διαμαντόπουλο τακτικό καθηγητή της Νομικής του Α.Π.Θ , Γενική Γραμματέας Βάσω Παπαδημητρίου Δικηγόρος , Νίνα Τζήκα Νομική Σύμβουλος , Μάγδα Καραγιαννιώτου-Μυστικού Δημοσιογράφος F.I.J.E.T Εικαστικός συντάκτης , Μαρία Παπαδημητρίου – Κωνσταντουδάκη Αρχιτέκτων, Λέα Κούση Σκηνοθέτης-Ενδυματολόγος , Ιωάννα Ταλασλίδου Πολιτικός επιστήμων.

Από αριστερά προς τα δεξιά:
Μάγδα Μυστικού, Κλειώ Νάτση, Βάσω Παπαδημητρίου, Γιώργος Διαμαντόπουλος



Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος – Εκπρόσωπος FIJET
www.mystikou-karagianniotou.com






Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2022

Το χειρόγραφο του λόγιου Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης Ευσταθίου

Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης το χειρόγραφο του λόγιου Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης Ευσταθίου από τη Μαρκιανή Βιβλιοθήκη της Βενετίας


Γράφει η Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος-Εκπρόσωπος F.I.J.E.T
Εικαστικός Συντάκτης
Δημοσιεύτηκε στην
05.10.2022



Με μεγάλο πλήθος Θεσσαλονικέων και ξένων επισκεπτών έγιναν τα εγκαίνια έκθεσης του πολύτιμου χειρόγραφου του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Ευσταθίου για την ιστορία της εκπαιδευτικής κληρονομιάς που μας άφησε παρακαταθήκη

Αν.Διευθ.Α.Μ.Θ Αγγελική Κουκουβού

Όπως ανέφερε στον λόγο της η Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου κα .Αγγελική Κουκουβού το Μουσείο υποδέχεται και παρουσιάζει πρώτη φορά στο κοινό ένα χειρόγραφο που συνδέεται με το λαμπρό παρελθόν της πόλης της Θεσσαλονίκης, την ιστορική συνέχεια της γλώσσας και του ελληνισμού. Ο Αρχιεπίσκοπος Ευστάθιος που έχει χαρακτηρισθεί ο ΄΄ άγιος της ελληνικής φιλολογίας΄΄ με το αυτόγραφο έργο του Παρεκβολαί εις την Ομήρου Οδύσσειαν κρατά το νήμα που ενώνει τον κόσμο της αρχαιότητας με αυτόν του Βυζαντίου. Η νέα αυτή έκθεση είπε του Μουσείου σε συνεργασία με τον Δήμο της Θεσσαλονίκης δίνει την ευκαιρία στον επισκέπτη να γνωρίσει το εμβληματικό αυτό έργο σε έναν χώρο όπου το χειρόγραφο του 12ου αιώνα συνομιλεί άμεσα με το αρχαιότερο χειρόγραφο της Ευρώπης, τον Πάπυρο του Δερβενίου του 4ου αιώνα π.χ. Έκλεισε την ομιλία της λέγοντας ότι κατά την διάρκεια της έκθεσης έχουν προγραμματίσει δρώμενα που θα μεταλαμπαδεύσουν τα μηνύματα του χειρόγραφου.




Το χειρόγραφο αυτό είναι ιδιόχειρό συγγραφικό πόνημα του Ευσταθίου επάνω σε περγαμηνή δέρματος ζώου με ειδική γραφίδα και μελάνι της εποχής του 12ου αιώνα κατά τον οποίο δεν υπήρχαν τα σύγχρονα μέσα γραφής και ενημέρωσης για την αναπαραγωγή του. Αποτελεί ένα από τα δύο αυτόγραφα του Ευσταθίου Marcianus graecus 460 ( Παρεκβολαί εις την Ομήρου Οδύσειαν) το άλλο είναι ο Parisinus Graecus 2702. Την αυθεντικότητα του χειρόγραφου του συγγραφέα που γράφηκε στην Θεσσαλονίκη αναφέρει ο Καρδινάλιος Βησσαρίωνας περίφημος κληρικός , βιβλιόφιλος , Έλληνας στο γένος ο οποίος κληροδότησε την βιβλιοθήκη του στην Γαληνότατη Δημοκρατία της Βενετίας . Έτσι δημιουργήθηκε ο πρώτος πυρήνας της σημερινής Μαρκιανής Βιβλιοθήκης . Ο Βησσαρίωνας λόγω της απώλειας του πρώτου τετραδίου του κώδικα έπρεπε να προσθέσει τον τίτλο του έργου του Ευσταθίου στην πρώτη σελίδα. Η αυθεντικότητα του χειρόγραφου του Ευσταθίου έχει αποδειχθεί από την ορθότητα την εύκοσμη εκτέλεση και τις περιθωριακές προσθήκες. Τα χειρόγραφα του λόγιου Ευσταθίου υπήρξαν πολύτιμα για την μόρφωση και εκπαίδευση σε υψηλό επίπεδο των νέων της εποχής με τις λεπτομερείς και εκτενείς αναφορές στις Παρεκβολές στον Όμηρο. Η μέθοδος εργασίας του είναι περίπλοκη, εντυπωσιακή με μορφολογία , σύνταξη και παραπομπές σε άλλους συγγραφείς που τα κείμενά τους έχουν χαθεί. Η εγκυκλοπαιδική του προσέγγιση έχει την ανάγνωση της αλληγορικού χαρακτήρα συγγραφής του για την Οδύσσεια π.χ. για την Πηνελόπη ως φιλοσοφίας και του Οδυσσέα ως ανθρώπινης ψυχής. Με την χειρόγραφη αυτή διδασκαλία του προσφέρει στους μαθητές του μια συστηματική εισαγωγή στον Ομηρικό κόσμο και δεν αποκαλύπτει την λανθάνουσα αλήθεια των ποιημάτων. Ο Ευστάθιος είναι ο διαχρονικός δάσκαλος που εφαρμόζει την εξηγητική μέθοδο κατά στίχο επηρεάζοντας και την σύγχρονη αντίληψη για το πως πρέπει να σχολιάζουμε ποιητικά κείμενα.



Η έκθεση αυτή είναι συνεργασία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης με την Αντιδημαρχία Δημοτικής Συνεργασίας Αποδήμου Ελληνισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και παρουσιάζει για πρώτη φορά ένα σπάνιο χειρόγραφο του 12ου αιώνα που φυλάσσεται στην Μαρκιανή Βιβλιοθήκη της Βενετίας. Ο Βυζαντινός κώδικας θα φιλοξενηθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης δίπλα στον Πάπυρο του Δερβενίου ο οποίος χρονολογείται στον 4ο αιώνα π.χ. και αποτελεί το αρχαιότερο βιβλίο της Ευρώπης. Η έκθεση φιλοξενείται στην αίθουσα της μόνιμης έκθεσης ΄΄ Ο χρυσός των Μακεδόνων΄΄ του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης και θα διαρκέσει από τις 28 Σεπτεμβρίου έως τις 20 Δεκεμβρίου 2022.
Η λαμπρότητα και η θεματική αναφορά των εκθεμάτων του Μουσείου αποπνέουν την ιστορία τον πολιτισμό και την αλυσίδα της συνέχειας της ελληνικής πραγματικότητας του σύγχρονου ελληνικού πνεύματος.



Ώρες επίσκεψης Θερινού ωραρίου: 
(15 Απριλίου – 31 Οκτωβρίου)  Δευτέρα έως Κυριακή 8 – 22.00
Ώρες επίσκεψης Χειμερινού ωραρίου: 
(1 Νοεμβρίου – 14 Απριλίου)  Καθημερινά 9 – 16.00

Τιμή εισιτηρίου: 8 ευρώ ( Μειωμένο 4 ευρώ)
Από την 1η Νοεμβρίου έως 31 Μαρτίου η τιμή του μειωμένου εισιτηρίου (4 ευρώ) ισχύει για όλους τους επισκέπτες.

Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης
Μανώλη Ανδρόνικου 6 Τ.Θ.50619 Τηλ. 2313310201 email:amth@culture.gr



Μάγδα Καραγιαννιώτου – Μυστικού
Δημοσιογράφος – Εκπρόσωπος FIJET
www.mystikou-karagianniotou.com